Korejský Nexen dostane od české vlády miliardové pobídky

Pneumatika Nexen (ilustrační foto)

Pneumatika Nexen (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC 2.0: AppleGuy via Flickr

Výstavbě pneumatikárny jihokorejské firmy Nexen Tire na Ústecku už nic nebrání. Premiér Bohuslav Sobotka podepsal s šéfem Nexenu Kang Pjung-čungem smlouvu, podle níž firma investuje do nového závodu u Žatce 22,8 miliardy korun, přičemž vláda poskytne Korejcům investiční pobídky až 3,8 miliardy korun. Vyjednávání o vstupu Nexenu trvala 13 měsíců, Česko nakonec uspělo v boji o investici s Polskem.

Firma hodlá továrnu otevřít v žatecké průmyslové zóně Triangle do roku 2018. Stane se prvním závodem Nexenu mimo Asii a celkově čtvrtým, na Žatecku by díky němu mělo vzniknout kolem tisícovky pracovních míst. Nexen se vyhoupne mezi největší zahraniční investory v Česku.

Na pobídkách společnost od státu získá podle CzechInvestu mimo jiné slevu na dani z příjmů právnických osob dvě miliardy korun a za vytvoření pracovních míst 300 milionů. Hmotná podpora za strategickou investici pak dosáhne 1,14 miliardy korun.

Z hlediska výdajů státu to ale není vše, vláda totiž ještě poskytne kompenzace Ústeckému kraji za slevu na pozemky 302 milionů korun a hmotné podpory na školení a rekvalifikace ve výši 92 milionů. Pro srovnání, Hyundai v Nošovicích vyčerpal na pobídkách 3,8 miliardy korun z 5,5 miliardy státem přislíbené podpory.

Výhodná poloha Žatce

Nexen se pro Žatec podle svého šéfa rozhodl kvůli jeho výhodné logistické poloze. Tedy dobré dostupnosti západních i rychle rostoucích východních trhů. Pro Korejce byl důležitý i fakt, že se v samotné České republice vyrábí milion aut ročně, což samo o sobě vytváří zajímavý trh.

„Naše firma při výběru nejvhodnějšího místa pro stavbu továrny zvažovala přes 50 lokalit v šesti zemích střední a východní Evropy. Ukázalo se, že žatecká zóna nabízí dostatek pracovních sil a celkovou připravenost k realizaci. Je odsud dobrá dostupnost na nejbližší odbytiště, jako jsou Německo, Francie, Anglie, a zároveň je to blízko na dynamicky rostoucí východoevropský trh,“ uvedl ředitel Kang Pjung-čung.

Cílem expanze Nexenu je pokrýt sílící poptávku v Evropě a zajistit stabilní dodávky automobilkám jako je Volkswagen či Škoda. Tyto značky nexeny obouvají na některé modely od začátku letošního roku. Třeba korejské automobilky působící v Česku a na Slovensku, tedy nošovický Hyundai a Kia ze Žiliny, však nexeny nepoužívají, protože raději nakupují gumy od regionálních producentů.

Nexen Tire
Historie Nexenu sahá do roku 1942, kdy vznikl pod jménem Heung-A Tire Industries. Svůj současný název přijal v roce 2000. Jméno Nexen je údajně složeninou písmen z anglických slov „next“ a „century“, tedy příští století. Firma se zaměřuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily i lehké užitkové vozy a zaměstnává kolem 7000 lidí. Její tržby se pohybují kolem dvou miliard dolarů (přes 40 miliard korun). Nexeny odebírají třeba automobilky Hyundai, Volkswagen, Škoda, Mitsubishi, Chrysler nebo Fiat.

Nexen v žatecké zóně koupí zhruba 66 hektarů pozemků v ceně jednoho eura (přibližně 27,5 koruny) za metr čtvereční, přičemž standardní sazba se tam pohybuje kolem 400 korun. Výhodnou nabídku schválili v polovině května zastupitelé Ústeckého kraje, jemuž zóna patří. Cenový rozdíl bude kraji kompenzovat vláda výše zmíněnou částkou přes 300 milionů korun.

Do budoucna by Nexen mohl v zóně investovat až 45 miliard korun, což by byla vůbec největší zahraniční investice v Česku. Po rozšíření závodu a při dobrém vývoji trhu bude továrna schopná vyrábět ročně přes 20 milionů gum. Už teď se korejský podnik zařadil mezi největší investory v Česku.

Nexen momentálně provozuje tři závody. Jeden v korejském Yangsanu na jihovýchodě země, to je jeho hlavní základna, další otevřel v roce 2006 v čínském Qingdao a zatím poslední spustil před dvěma lety v korejském Changnyeong. Celkem zaměstnává čtyři tisíce lidí.