Korejský Nexen potvrdil zájem o výrobu pneumatik v Česku

Pneumatika Nexen (ilustrační foto)

Pneumatika Nexen (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC 2.0: AppleGuy via Flickr

Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen Tire uvažuje o výstavbě závodu v České republice. Oznámila to dnes firma ve zprávě pro jihokorejskou burzu. Potvrdila tak dřívější spekulace o možném umístění továrny v Česku. Upozornila však, že konečné rozhodnutí ještě nepadlo. Nexen patří mezi dodavatele automobilek Škoda Auto a Hyundai Motor.

„Zvažujeme (tuto továrnu), protože potřebujeme rozšířit výrobní kapacitu ve středně dlouhém a dlouhém období. Nic však nebylo rozhodnuto,“ uvedla společnost Nexen ve zprávě pro jihokorejskou burzu. V současnosti má firma závody v Jižní Koreji a v Číně, napsala agentura Reuters.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) informaci komentoval s tím, že vláda je připravena podpořit veškeré investice, které umožní vytvořit stabilní práci. „Věc je v jednání a nechci tuto investici komentovat. Nicméně lze říct, že česká vláda je připravená podpořit veškeré investice, které povedou k vytvoření stabilní práce,“ uvedl Sobotka.

Podle premiéra je prioritou vlády zaplnit investory prázdné prostory v krajích. „Mluvím například o Moravskoslezském nebo Ústeckém kraji. Vítám každou informaci, která značí, že bychom mohli být v této oblasti úspěšní. Jsme připraveni komunikovat, ať už jde o investice do automobilky Škoda, Amazonu nebo o jiné případy. Chceme být aktivní, aby tyto investice neodešly někam jinam,“ dodal Sobotka.

Pneumatiky Nexen obouvají i vozy vyrobené v Česku
Společnost Nexen Tire Corporation byla založena v roce 1942. Sídlo firmy je v jihokorejském Jangsanu, kde je zaměstnáno 2275 lidí. V roce 2007 firma otevřela pobočku v Číně.
Nexen se zaměřuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, lehká užitková vozidla (LUV) a sportovně užitková vozidla (SUV). Firma v současnosti vyváží pneumatiky do 130 zemí světa.
Za rok 2012 firma vykázala čistý zisk 133,4 miliardy wonů (asi 2,5 miliardy korun). Pro srovnání, jeden z největších světových výrobců pneumatik, společnost Michelin, měla v tomtéž roce čistý zisk v přepočtu asi 40 miliard korun.
Pneumatiky Nexen používá česká automobilka Škoda na svých modelech Octavia a Rapid. Jako originální komponenty využívají pneumatiky Nexen i korejské automobilky Hyundai a Kia, které mají továrny v Česku a na Slovensku. Nexen na svém webu uvádí, že je Hyundai používá například u modelu i30.

Škoda Auto tento měsíc oznámila, že se společností Nexen uzavřela dohodu o dodávkách pneumatik pro modely Rapid a Octavia. Nexen dodává pneumatiky také automobilce Hyundai, česká továrna Hyundai však mezi odběratele Nexenu nepatří.

Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček loni oznámil, že do zóny Triangle u Žatce by mohl přijít nový investor, který by vytvořil 1000 pracovních míst a investoval až deset miliard korun. Podle některých informací by mělo jít právě o firmu Nexen.

Výběr korejských investic v ČR z posledních let:
Státní agentura CzechInvest do ČR od roku 1993 přilákala dvacet korejských investic o celkovém objemu téměř 47 miliard korun. Investice pomohly vytvořit 8600 pracovních míst.
V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (30,1 miliardy korun). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě.
Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karoserií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors.
V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,4 miliardy korun).
Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 192 až 219 milionů Kč) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma v roce 2011 zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny.
V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun.
Loni se korejské aerolinie Korean Air staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (tehdy 68,3 milionu korun).
V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je v současnosti jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla ve výši 11,5 miliardy korun.
Mezi první korejské firmy, které v České republice začaly podnikat, patřily společnosti Samsung, LG Group či Daewoo.