Kvůli emisnímu skandálu Volkswagen v Německu svolá 2,4 milionu aut

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Volkswagen bude muset v Německu svolat k povinné opravě 2,4 milionu vozů, kterých se týká emisní skandál firmy. Kontrola má začít na počátku příštího roku, oznámil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Volkswagen nedávno uvedl, že hodlá zahájit svolávání aut v lednu a opravy vozů dokončit do konce roku 2016.

Pro majitele vozů však měla být kontrola a oprava dobrovolná. To odmítl německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem KBA, který nově nařídil povinnou opravu všech vozů. České ministerstvo zatím majitele aut s motory vybavenými kontroverzním software svolávat nebude.

„Svolávání začne na počátku roku 2016. KBA bude sledovat začátek akce a její pokrok,“ řekl dnes Dobrindt novinářům. Dodal, že na konkrétní informace k časovému harmonogramu je ještě brzy, protože se musí vyjasnit ještě technické detaily oprav. Majitelé dotčených vozů by měli být o všem informováni v dopisech.

Ťok počká

České ministerstvo dopravy počká, jak dopadne homologace vozidel Škoda v Británii. „Nebudeme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce. Musíme v prvé řadě chránit zákazníky, kteří mají vozy s těmito dieselovými motory,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

„Uživatelé těchto aut s inkriminovanými dieselovými motory nákupem a provozováním takového auta nic neprovedli a za problémy s motory nemohou. Nicméně jsme nyní v kontaktu s německými a britskými úřady, se kterými řešíme další postup,“ dodal Ťok.

KBA rovněž navrhuje, aby software v dieselových vozech Volkswagenu, který umožňuje falšovat výsledky emisních měření, byl považován za protiprávní.

Odhady byly vyšší

Německo původně uvádělo, že skandál se týká 2,8 milionu vozů. Podle nejnovějších informací však již 400 tisíc těchto vozů na silnicích v Německu nejezdí, napsaly agentury DPA a Reuters.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.