Maďarsko sází na automobilový průmysl. Přehnané, varují experti

Za uplynulé dva ucelené hospodářské roky věnovala vláda dohromady 64,5 miliardy forintů (asi šest miliard korun) na různé zahraniční investice. Tento údaj uvedl v parlamentu ministr vnějších hospodářských vztahů a zahraničních věcí Péter Szíjjártó. Ekonomická média se vydala po stopách těchto stimulů a vyšlo najevo, že převážnou většinu, 41,4 miliardy forintů, dostala výroba aut, motorů či pneumatik.
Celkem šlo o 45 společností – pobídky byly poskytnuty formou postfinancování, tedy firmy dohodnuté programy či investice nejprve realizují a potom získají státní podporu.
Největští jednorázový stimul 16 mld. forintů čerpal výrobce pneumatik Apollo Tyres
Nejvíc finančních stimulů dostal výrobce pneumatik Apollo Tyres (výroba ve městě Gyöngyöshalászi začne v roce 2017), celkem 16 miliard forintů. Na druhém místě je firma s týmž profilem Hankook Tire, která od vlády inkasovala pobídku ve výši 7,7 miliardy forintů. Další výrobce pneumatik Bridgestone je s 2,4 miliardy forintů na pátém místě.
Na devátém místě je se stimulem 1,7 miliardy forintů automobilka Audi. Automobilový segment se tedy zjevně stal miláčkem vlády Viktora Orbána, nehledě na to, že v letech 2010–2012 dostal Opel 5,5 miliardy a Mercedes dokonce 29,7 miliardy forintů.
Zaváhání branže si země nemůže dovolit |
---|
Jakékoli zaváhání v automobilovém průmyslu může mít negativní následky na maďarskou ekonomiku: například loni v srpnu zastavila automobilka Audi výrobu na měsíc, v důsledku čehož poklesla maďarská průmyslová výroba meziměsíčně o šest procent. |