Malé firmy se bojí investic do úspor energií, mohly by přitom ušetřit desetinu

I když konkrétní nabídku na úsporná opatření dostala přibližně polovina z dotazovaných firem, většina z nich ji odmítla. „Do značné míry je to tím, že firmy jsou konzervativní a externím poradenským firmám moc nevěří,“ vysvětluje šéf asociace Karel Havlíček. Podstatnějším důvodem však je, že pro menší firmy jsou investice do úspor vzhledem k jejich ziskům příliš nákladné.
„V jedné z našich textilek jsme dostali nabídku na výměnu osvětlení za LED svítidla. Investici za tři miliony korun jsme málem odmítli. Dodavatel nám ale nabídl bezúročný úvěr, který jsme z úspor spláceli. Investice se vrátila za necelé tři roky. Ročně šetříme milion korun,“ dodává zkušenost z vlastní firmy Havlíček.
Na prodej energetických služeb svým dosavadním zákazníkům se připravuje také ČEZ
Tady se otevírá prostor pro velké energetiky typu RWE či ČEZ, jak potenciál v malých firmách využít. Z výzkumu také vyplynulo, že podnikatelé věří tradičním dodavatelům energií, u kterých hledají podobně jako v bankách poradenství.
„Nově nabízíme podnikatelům celý soubor opatření v rámci našeho systému Energetického managementu,“ říká Tomáš Varcop, výkonný ředitel RWE Energie.
Na prodej energetických služeb svým dosavadním zákazníkům se připravuje také ČEZ. „Naše dceřiné společnosti EVČ a ČEZ Energetické služby umějí úsporná opatření navrhnout i zafinancovat. Běžně používají model EPC, kdy zákazník investici splácí z dosažených úspor,“ upřesňuje mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová.
Nové produkty a služby firma představí na přelomu roku. Peníze na energetické úspory mohou malé firmy získat i z operačního programu OPPIK. V první předběžné výzvě firmy podaly celkem 1420 projektů v hodnotě 28,5 miliardy korun.