Miliardová zakázka: Škoda Electric dodá do Bulharska stovku trolejbusů

Až 30 trolejbusů typu Škoda 26Tr dodá do Sofie Škoda Electric v modrožlutobílé barvě.

Až 30 trolejbusů typu Škoda 26Tr dodá do Sofie Škoda Electric v modrožlutobílé barvě. Zdroj: Skoda Electric

Plzeňská Škoda Electric dodá 100 nových trolejbusů do Bulharska, jde o kontrakt za 1,2 miliardy korun. Vozy půjdou do Burgasu, jež zakázku zastřešuje, ale dále také do Varny, Staré Zagory a Plevenu. Společnost uspěla na bulharském trhu jen nedlouho poté, co podepsala zakázku na dodávku padesáti vozidel pro hlavní město země Sofii, informovala mluvčí mateřské Škody Transportation Lubomíra Černá.

„V rámci zakázky zastřešené městem Burgas vyrobíme vozidla typu Škoda 26 Tr. Pro Burgas je určeno 22 kusů, pro Pleven 40 kusů, pro Varnu 30 kusů a osm kusů půjde do Stare Zagory,“ uvedl Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy společnosti Škoda Electric.

Nové trolejbusy budou vybaveny pomocným dieselagregátem určeným pro jízdu i mimo trakční vedení. „Významnou úsporu elektrické energie a snížení nákladů na údržbu zajistí asynchronní trakční motor a mikroprocesorově řízený napěťový střídač s možností rekuperace,“ uvedla Černá. Zvýšení komfortu cestujícím přinese výkonná klimatizace a moderní audiovizuální systém.

„Během letošního léta jsme uzavřeli už čtyři významné exportní kontrakty na trolejbusy. Budou tedy k vidění nejen v Bulharsku, ale také v Lotyšsku a na Slovensku. Celkově se nám podařilo uzavřít nové kontrakty na trolejbusy za 5,4 miliardy korun a to považuji za historický úspěch,“ uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. V souvislosti s tím také podnik rozšiřuje a modernizuje svůj výrobní závod na trolejbusy v Plzni, bude přijímat nové zaměstnance.

Škoda Electric vyváží do Maďarska, Uzbekistánu i Itálie

Škoda Electric je v současné době největším evropským výrobcem trolejbusů. Dodává je například do maďarského Szegedu, uzbeckého města Urgenč nebo italského Říma. Za dobu existence trolejbusové výroby dodala vozy nejen do Evropy, ale i do Asie nebo severní Ameriky.

Kromě trolejbusů se prosazují i ostatní divize společnosti. „Škoda Electric například spolupracuje s americkým koncernem GE Transportation, pro který v současnosti vyrábí 660 kusů kompletních mechanických pohonů pro 110 lokomotiv v Kazachstánu,“ uvedla Černá. Také korejské společnosti Hyundai Rotem dodává kompletní elektrovýzbroj a mechanický pohon pro 80 lokomotiv a do čínského města Su-čou míří kompletní trakční výzbroj pro 23 pětivozových jednotek metra.

Škoda Electric se 760 zaměstnanci loni utržila 3,3 miliardy korun, meziročně o zhruba desetinu více. Loňský čistý zisk činil 607 milionů korun, o rok dříve to bylo 700 milionů korun. Letos plánuje podnik tržby téměř čtyři miliardy korun.