Největší česká loď vyplula, kvůli cestě se musela zvednout hladina Labe

Po několika týdnech dalších prací největší v Česku postavená loď vyplula do Hamburku

Po několika týdnech dalších prací největší v Česku postavená loď vyplula do Hamburku Zdroj: ctk

České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
České loděnice 11. prosince 2013 v Křešicích na Děčínsku spoustily na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.
11
Fotogalerie
Z děčínských loděnic dnes dopoledne odplula největší loď, jaká kdy byla v Česku vyrobena. Je 90 metrů dlouhá, 14 metrů široká a deset metrů vysoká. Námořní plavidlo vyráběla společnost Nova České loděnice na zakázku nizozemského investora dva roky. Výtlak lodi je 4500 tun.

„V minulosti byly v České republice vyrobeny i delší lodě, nikdy však s takovým výtlakem,“ uvedl Milan Rabl, ředitel společnosti ČSLP, která převoz lodi zajišťuje. Plavba do Hamburku by měla trvat sedm dní, bylo kvůli ní nutné zvednout hladinu Labe. „Z důvodu vodních stavů jsme se dohodli s Povodím Vltavy, že se o 30 kubíků zvýší průtok na vltavské kaskádě,“ řekl Rabl. Z Hamburku loď popluje po moři k nizozemskému investorovi.

Přepravu lodi zajišťují dva remorkéry, jeden za plavidlem, ten musí mít kvůli jeho výšce zvýšený zdvih kormidelny. Na přídi je pak umístěno dokormidlovací zařízení.

Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. „Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky,“ řekl již dříve ředitel loděnic Ivan Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby. „My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny,“ doplnil Troutnar. I přesto vyjela loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly, které společnost naložila do nákladního prostoru. Loď zkompletuje sesterská loděnice v Nizozemsku. Je to kvůli tomu, že kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech.

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy. Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.

„Je škoda, že se jedná o prozatím poslední nasmlouvanou novostavbu plavidla pro holandského partnera, a zároveň je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel,“ připomněl Rabl dlouho diskutovanou otázku výstavby plavebního stupně na Labi u Děčína.