Nelegální vazbu ČEZ na plzeňskou Škodu policie neodkryla

Martin Roman, ČEZ

Martin Roman, ČEZ Zdroj: Eduard Erben, E15

Protikorupční policie odložila prověřování zakázek energetického gigantu ČEZ pro plzeňskou Škodu. Policisté se v souvislosti se zakázkami zabývali rolí Martina Romana, který stál v minulosti postupně v čele obou firem. Nepodařilo se jim ale zjistit, že by byl se Škodou majetkově propojen v době, kdy již vedl ČEZ, ani že by zadávání zakázek nějak ovlivňoval.

Neprokázalo se, že by byl spáchán trestný čin, uvedla mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Štěpánka Zenklová. Státní zástupce rozhodnutí policie obdržel a akceptoval je.

Protikorupční policie v záležitosti energetického gigantu ČEZ zahájila úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestných činů zneužití informace a postavení v obchodním styku a porušení povinnosti při správě cizího majetku.

„Prověřovalo se zadávání veřejných zakázek ze strany tehdejšího šéfa ČEZ. Nebyla prokázána jeho majetková účast ve společnostech Škoda či Škoda Holding v době, kdy byl generálním ředitelem a předsedou představenstva ČEZ. Nepodařilo se také prokázat, že by ovlivňoval zadávání veřejných zakázek ve prospěch společnosti Škoda Holding anebo jí opatřoval jiné výhody,“ řekla Zenklová.

Měl Roman finanční vazby na Škodu i v čele ČEZ?

Loni na podzim ale deník Dnes upozornil na možný střet zájmů Martina Romana kvůli mnohamiliardovým zakázkám ČEZ pro plzeňskou Škodu. Roman stál v minulosti postupně v čele obou firem.

Podle deníku je podezření, že měl na Škodu vlastnické vazby i v době, kdy již šéfoval ČEZ. Roman to dříve popřel. Loni v září ve funkci ředitele ČEZ po asi sedmi letech skončil a stal se novým předsedou dozorčí rady společnosti.

Média v minulých měsících upozorňovala na podezření, že se Roman mohl ve funkci šéfa ČEZ dostat do výrazného střetu zájmů. Škodu Holding řídil v letech 2000 až 2004, firmu stabilizoval před jejím prodejem skupině Appian, a poté se stal generálním ředitelem energetické společnosti.

Z informací dříve zveřejněných deníkem Dnes vyplývá, že v některých firmách, přes které tekly prostředky na nákup Škody skupinou Appian, figurovali i tehdejší manažeři Škody v čele s Romanem. Podle deníku je podezření, že Roman měl i v době, kdy již stál v čele energetického gigantu, vlastnické nebo finanční vazby na Škodu, která od ČEZ dostávala miliardové zakázky.

Interní audit ČEZ na pochybení nepřišel

ČEZ podezření zkoumal i vlastním interním auditem. Společnost v lednu oznámila, že na žádné neetické nebo korupční jednání nepřišla. Audit nicméně potvrdil významný nárůst zakázek za desítky miliard korun pro Škodu Power (pod různými názvy svých právních předchůdců) po roce 2004, kdy ČEZ řídil Roman. Růst však podle dokumentace souvisel s celkovým růstem investičních výdajů ČEZ v souladu s tehdejší firemní strategií.

Audit si vysloužil i kritiku. Ekologický právní servis (EPS) poukazoval na to, že ho provedl sám ČEZ a nikoli nezávislá auditorská firma. Audit prověřoval vzorek 39 kontraktů, které Škoda Power od roku 2004 od ČEZ získala. ČEZ v lednu uvedl, že jejich aktuální hodnota je 26,4 miliardy korun, z toho 15,4 miliardy již bylo zaplaceno.