Německý bojkot. Snížení emisí u aut Evropa odložila
Tento týden se zástupci většiny členských zemí EU, Evropského parlamentu a Evropské komise dohodli na kompromisu, podle něhož se mají do roku 2020 snížit průměrné emise u nových automobilů na 95 gramů na kilometr ze současných 132 gramů. Berlín ale poté prosadil, aby se čtvrteční hlasování národních velvyslanců u EU o této otázce odložilo.
„Je pravda, že jsme jednali tak, abychom tomu zabránili,“ řekla Merkelová novinářům po summitu, jehož hlavním tématem byl boj proti nezaměstnanosti mládeže. „Jsou tady v sázce pracovní místa. Myslím, že v době, kdy trávíme celé dny jednáním o nezaměstnanosti, si musíme dávat pozor, abychom ve snaze o ochranu životního prostředí nepoškodili svou průmyslovou základnu,“ řekla.
Německý nátlak
Podle zdrojů agentury Reuters kontaktovali v minulých dnech přední němečtí politici řadu evropských vlád. Varovali je, že německé automobilky Daimler, BMW, Volkswagen nebo Audi by mohly v jejich zemích omezit nebo zrušit své výrobní plány, pokud vlády nepodpoří snahu Berlína o zmírnění emisních limitů.
Zdroje uvádějí, že o automobilových emisích by se mohlo znovu jednat až po německých parlamentních volbách plánovaných na 22. září. Podle činitelů EU Merkelová usilovala i o odklad dalších unijních kroků citlivých pro Německo včetně otázky bankovní unie a přístupových jednání s Tureckem.