Němečtí ekologové: Nepodváděl jenom Volkswagen

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na německý automobilový koncern Volkswagen. Dnes to řekl předseda ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch. Podle něj se k podvodům uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou auta s dieselovým motorem konkurenceschopná vůči benzinovým.

„Není to aféra Volkswagenu, není to ani aféra německého automobilového průmyslu. Německý automobilový průmysl silně zasáhla proto, že v mimořádné míře sázel právě na tento typ motorů,“ řekl Resch. „Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek,“ prohlásil.

Další německé automobilky Daimler a BMW nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.
„Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí,“ uvedl Resch.

Sdružení DUH podle Resche získalo v posledních osmi letech indicie, že dieselové vozy nejrůznějších automobilek v běžném provozu několikanásobně překračují emisní normy, ale při testování je dodrží. Resch je přesvědčen, že to nelze vysvětlit jinak, než že je v těchto autech instalován speciální software, který při testování vozu hodnoty emisí upravuje.

Posílení konkurenceschopnosti

Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. „Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním,“ řekl předseda DUH.

Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. „Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (v přepočtu 5400 až 8100 korun),“ řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.

Pavel Páral: Supi už jsou ve vzduchu