Nová Škoda Enyaq umí zachránit domácnost před výpadkem energie i vydělávat na prodeji do sítě
Automobilka Škoda představila na Lipně modernizovanou verzi svého elektrického SUV Enyaq. Obě karosářské varianty – klasické SUV i sportovní Coupé – dostaly nový design podle aktuálního vizuálního směru značky s názvem Modern Solid. Změny se dotkly nejen vzhledu, ale i technických parametrů. Enyaq je pro Škodu jedním z nejdůležitějších modelů, například v Německu byl loni druhým nejprodávanějším elektromobilem hned po Tesle Modelu Y.
Kromě upravené aerodynamiky, která přispěla k prodloužení dojezdu zejména u verze Coupé, nabídne nový Enyaq také širší standardní výbavu, pokročilejší asistenční systémy a nové digitální funkce.
V budoucnu se počítá také s funkcí obousměrného nabíjení, která umožní využívat baterii jako záložní zdroj energie pro domácnost či posílat energii zpět do sítě, a díky tomu dokonce na energii z auta i vydělávat. Potřeba k tomu bude specifický obousměrný wallbox od Škodovky. Podle tuzemského zastoupení značky bude tato funkce aktivní, jakmile ji schválí legislativa a jakmile dojde k nacenění speciálního wallboxu, skrze který energie bude do domácnosti proudit.
Automobilka tvrdí, že průměrnou domácnost je auto schopné napájet i několik dnů, pokud by ji zasáhl výpadek elektrické energie. Zároveň ale auto nikdy nevyužije celou kapacitu baterky, takže s ním i po použití jako záložního zdroje energie bude možné někam odjet.
„Nová řada Enyaq nyní přináší nové funkce a technická vylepšení, včetně ještě stylovějšího designu a ještě delšího elektrického dojezdu,“ uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer. Dodal, že automobilka chce nadále stavět na silných stránkách modelu, jako jsou prostornost, účinnost a každodenní použitelnost.
Design vozu nově doplňuje černá lesklá maska Tech-Deck Face, prosvětlená přední část a nápis Škoda v odstínu Dark Chrome. Mezi barvami vyniká nová zelená Olibo. K dispozici jsou také kola o velikosti 19 až 21 palců. Aerodynamika se zlepšila – základní model dosahuje součinitele odporu vzduchu 0,245, Coupé dokonce 0,225.
Dvě verze baterie
V nabídce jsou dvě verze baterie a tři výkonové varianty od 150 do 210 kW. Vrcholné provedení 85x má pohon všech kol díky druhému elektromotoru na přední nápravě. Kupé verze zvládne na jedno nabití podle metodiky WLTP více než 590 kilometrů.
Průměrná spotřeba verze Enyaq Coupé se při testu z Lipna do Prahy pohybovala kolem 18 kWh/100 km při kombinované jízdě po okreskách, přes města i po dálnici. Verze Enyaq 85x si při jízdě v opačném směru z Prahy na Lipno řekla o zhruba 22 kWh/100 km.
Enyaq podporuje rychlé nabíjení stejnosměrným proudem – z 10 na 80 procent kapacity by se baterie měla dobít za zhruba 28 minut. Obousměrné nabíjení bude dostupné výhradně pro varianty 85 a 85x.
Verze | 60 (Coupé) | 85 (Coupé) | 85x (Coupé) |
Dojezd (km) | 437 | 582 | 549 |
Kapacita baterie (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Doba nabíjení (min.) (10 % – 80 %) | 24 | 28 | 28 |
Max. nabíjecí výkon (kW) | 160 | 180 | 180 |
Výkon (kW) | 150 | 210 | 210 |
Maximální rychlost (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrychlení (s) (0–100 km/h) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Pohon | Pohon zadních kol | Pohon zadních kol | Pohon všech kol |
Interiér vozu nabídne dostatek prostoru a nově i materiály zaměřené na udržitelnost. Design zůstává jednoduchý a přehledný, novinkou je volant s nápisem Škoda namísto loga. Základní výbava zahrnuje 5" digitální přístrojový štít, za příplatek je k dispozici head-up displej s rozšířenou realitou. Nechybí ani nové „Simply Clever“ detaily, například QR kód v zavazadlovém prostoru s odkazem na digitální návod.
Už v základu nabízí vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic či asistenční systémy, jako je hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat nebo asistent pro jízdu v koloně. K dispozici je rovněž systém KESSY, který nově zahrnuje funkce automatického odemykání při přiblížení a automatického zamykání při odchodu.
Za příplatek lze vůz vybavit digitálními novinkami, jako je parkování na dálku prostřednictvím chytrého telefonu nebo funkce uloženého parkovacího manévru, která dokáže zopakovat předchozí zaparkování automaticky.
Od svého debutu se model Enyaq stal jedním z pilířů elektromobilní nabídky Škody. Do konce roku 2024 bylo zákazníkům po celém světě dodáno přes 250 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jen v roce 2024 se prodalo více než 79 500 kusů.
Evropský šampion
V Evropě si model Enyaq vysloužil třetí místo mezi nejprodávanějšími elektrickými vozy. Na Slovensku a v Estonsku se v roce 2024 dokonce stal nejprodávanějším elektromobilem vůbec. V Německu, které je pro značku Škoda klíčovým trhem, skončil druhý s více než 25 000 prodanými vozy. Druhou příčku obsadil také v Rakousku, Švýcarsku a Litvě. Třetí místo mu náleželo v Česku, Dánsku a Finsku.
Ceny modernizovaného modelu Enyaq začínají na českém trhu na 1 015 000 korun včetně DPH.