Odboráři ve Škodě přitvrzují, v sobotu nepůjdou do práce

Škoda Auto

Škoda Auto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Po včerejším vyhlášení stávkové pohotovosti dnes odbory mladoboleslavské škodovky zveřejnily další kroky, které budou následovat po krachu jednání o nové kolektivní smlouvě. Důsledkem krachu je i konec dohody o flexikontech umožňující sobotní výrobu, která tak končí. Příští týden začnou odborářské mítinky na pracovištích.

Tím, že dohoda o flexikontech skončila s platností kolektivní smlouvy k poslednímu březnu, končí i sobotní výroba. Zájmem firmy by tak mělo být co nejrychlejší uzavření nové kolektivní smlouvy,“ uvedl předseda odborů Jaroslav Povšík.

„Základem pro nás je zvýšit tarif o šest procent,“ uvedl. Při posledním jednání však firma nabídla zvýšení tarifů pouze o 4,3 procenta.

„První mítink na pracovišti je naplánován na příští týden, přesné datum ještě stanoveno nebylo. Chceme uspořádat 33 mítinků ve třech závodech, podle zájmu dělníků se rozhodne o dalším postupu ve stávkové pohotovosti,“dodal Povšík.

Odbory jsou ochotné dále o kolektivní smlouvě jednat jen v případě, že firma nabídne vyšší hodnoty a přijde s konstruktivním návrhem, upřesnil Povšík. První setkání očekává v úterý po Velikonocích.

„Podniková rada pokládá i nadále předložené návrhy firmy ve mzdových jednáních za nedostatečné a požaduje jejich navýšení způsobem, odpovídajícím rekordním pracovním výsledkům zaměstnanců,“ prohlásil včera Povšík.

Principem flexikont je to, že lidé mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, když není práce. Na kontě jim vznikne jakési minus, jež si mohou umazat právě odpracováním mimořádných směn, které Škoda organizuje při zvýšení odbytu. Pokud si minusové saldo nestihnou vinou firmy odpracovat do konce roku, nic jim kvůli tomu nehrozí, konto se vynuluje.

Odbory mladoboleslavské automobilky vstoupili do stávkové pohotovosti při jednání o mzdách i v roce 2007. Stávka tehdy výrazně omezila výrobu a firma očekávala škodu ve výši 55 milionů korun.