Petrof zvyšuje tržby, klavíry se prodávají hlavně v Rusku a Číně

Výroba klavírů Petrof

Výroba klavírů Petrof Zdroj: Euro Jan Hrouda

Přední evropský výrobce pian a klavírů Petrof Hradec Králové loni zvýšil prodej o čtyři procenta na 220 milionů korun. Zhruba 90 procent tržeb získal z exportu. Hlavními trhy bylo Rusko, Čína, Japonsko a další postsovětské republiky, uvedla prezidentka a většinová majitelka firmy Zuzana Ceralová Petrofová ve výroční zprávě za loňský rok.

Loni Petrof, jehož vznik sahá do roku 1864, prodal přes 1500 pianin a klavírů do 60 zemí. Podle prezidentky se firmě v uplynulých třech letech velmi osvědčila orientace na východní trhy. „V Evropě se prodeje udržují několik let v omezeném objemu vlivem probíhající recese, v USA byly z obdobných důvodů zcela pozastaveny,“ uvedla.

Zisk Petrofu loni klesl na devět milionů korun z předloňských 27,6 milionu korun, ale oba výsledky nejsou plně srovnatelné. Prezidentka firmy upozornila, že na rozdíl od roku 2011 nebyl loňský zisk zvýšen žádnými prodeji nemovitého či jiného majetku. Předloni se například v zisku kladně odrazil prodej administrativní budovy za 11 milionů korun. Průměrný počet zaměstnanců Petrofu loni vzrostl o téměř 20 lidí na 213 osob.

Za významnou pozitivní událost loňského roku Ceralová Petrofová označila převedení úvěrů v hodnotě asi 50 milionů korun od tří k jediné bance. „V rámci nového financování jsme získali i potřebný provozní úvěr pro krytí sezonních výkyvů a k financování náročnějších zakázek,“ uvedla Ceralová Petrofová.

Mezi lety 2004 až 2009 Petrof prošel výraznou restrukturalizací. Původní stav 900 lidí při klesajícím obratu redukoval až na pětinu, uzavřel pobočné závody a výrobu soustředil do Hradce Králové. V posledních třech letech Petrof vykazuje růst obratu, zaměstnanosti i trvale kladný provozní výsledek.