Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Nárůst počtu zaměstnanců zaznamenali finální výrobci, dodavatelé i ostatní firmy a organizace. Počet pracovníků u dodavatelských firem se zvýšil o pět procent na 75.102 lidí, u finálních výrobců rostl polovičním tempem na 34 583 zaměstnanců.
„Velmi dynamicky se rozvíjí hlavně sektor dodavatelů elektrického a elektronického vybavení, který hlásí více než devítiprocentní nárůst počtu zaměstnanců. To je signálem, že český autoprůmysl rozvíjí svou konkurenceschopnost v současné éře nástupu digitalizace a konektivity vozidel,“ uvedl Pavel Ešner ze sdružení.
Počet pracovníků autoprůmysl, |
Počet zaměstnanců v českém automobilovém průmyslu v loňském roce dosáhl úrovně předkrizových let 2006 až 2008. Jejich průměrná mzda však za uplynulou dekádu vzrostla o 47 procent. Tento nárůst podle sdružení umožnila zaměstnavatelům výrazná restrukturalizace a z ní vyplývající vysoká produktivita práce autoprůmyslu.
Růst táhne poptávka po nových automobilech
Nárůst zaměstnanosti v automobilovém průmyslu je podle analytika KPMG Jana Linharta tažen především růstem poptávky po nových automobilech v Evropě. „Firmy v posledním roce investovaly nemalé částky do zvýšení kapacit, případně navyšovaly počet pracovních směn. Růst počtu zaměstnanců v celém dodavatelském řetězci můžeme čekat i v letošním roce,“ uvedl.
Firmy se ale stále více potýkají s nedostatkem pracovních sil. „Ten se přitom netýká pouze kvalifikovaných pracovníků, ale čím dál více i nekvalifikovaných profesí. Tento fakt se již začíná projevovat i v růstu mezd. V loňském roce byla jednání o nových mzdových podmínkách v řadě firem velmi náročná, letos můžeme očekávat podobný scénář,“ dodal.
Výroba osobních aut v Česku v roce 2015 meziročně vzrostla o čtyři procenta na nový rekord 1,298 milionu vozů. Rekordní byla i produkce autobusů s růstem o 16 procent na 4517 vozidel.