Podpora továrny Škody v Kvasinách přesáhne miliardu

Škoda Auto investuje do závodu v Kvasinách 13 miliard

Škoda Auto investuje do závodu v Kvasinách 13 miliard Zdroj: ctk

Do veřejné infrastruktury a rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny kvůli rozvoji závodu Škody Auto by mohlo z veřejných rozpočtů jít celkem přes miliardu korun, řekl hradecký hejtman Lubomír Franc. Vláda v pondělí schválila usnesení o podpoře ve výši 570 milionů korun. Kraj by podle hejtmana měl dát asi 300 milionů. Další peníze by na jednotlivé projekty měly poskytnout jiné instituce, například ministerstvo průmyslu, Státní fond dopraví infrastruktury či ministerstvo zdravotnictví.

Škoda hodlá do nových výrobních kapacit, zejména pro modely SUV, v Kvasinách investovat v následujících třech letech nejméně 7,2 miliardy korun. Má tak vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. V budoucích plánech automobilky je, že celkové investice do závodu by mohly činit až 13 miliard korun.

Přesná částka celkové veřejné podpory zóny by podle France měla být známa na jaře, kdy by měla vláda schválit materiál, v němž budou přesně popsané jednotlivé projekty a stavby. V dokumentu bude také uvedeno, kdo a jakým dílem je bude financovat. Ještě předtím by mělo být mezi vládou, Škodou Auto a hradeckým krajem podepsáno memorandum o spolupráci. Vláda v pondělí dala premiérovi Bohuslavu Sobotkovi k podpisu memoranda mandát.

Stát například podpoří vybudování nové strategické průmyslové zóny o velikosti 51,62 hektaru, která navazuje na průmyslovou zónu Kvasiny. Zároveň tu bude vybudována nezbytná veřejná infrastruktura.

Investice se rozprostřou do pěti let

„Půjde o investice do obchvatu obcí, zvýšení kapacity železničních tratí, vybudování nových cyklostezek, chodníků a měla by se zlepšit i situace ve školství a regionálním zdravotnictví,“ uvedl v pondělí Sobotka. Podle hejtmana by se například Opočno mělo dočkat obchvatu.

„Z naší strany není rozšíření průmyslové zóny jen o zvýšení zaměstnanosti. Je to také jedinečná příležitost k financování mnoha projektů, například v rámci dopravní infrastruktury,“ uvedl hejtman. Investice kraje do zóny by podle něj měly být postupné v následujících čtyřech až pěti letech.

Stát a kraj do kvasinské zóny investovaly v letech 2005 až 2012 skoro 1,5 miliardy korun. Peníze šly především do stavby a oprav silnic.

Kvasinský závod Škody Auto v současnosti vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster a má roční produkci 150 tisíc vozů. Měla by se postupně zvýšit až zhruba na 280 tisíc aut podle aktuální poptávky. Počet zaměstnanců by se měl z nynějších zhruba 4200 lidí zvýšit asi na 5500 lidí v roce 2017.