Za první tři čtvrtletí letošního roku se prodej snížil o 7,6 procenta na necelých 9,4 milionu vozů. Jediným velkým trhem, který minulý měsíc vykázal růst, byla Británie. V Německu, jež je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej snížil o 10,9 procenta.
Výrazný pokles prodeje zaznamenaly jihoevropské země, které se potýkají s dluhovými problémy. V Řecku se prodej v září propadl téměř o polovinu. Ve Španělsku klesl o více než třetinu, v Itálii zhruba o čtvrtinu. Ve Francii spadly prodeje o 18 procent.
Server Bloomberg si všímá, že nejprudším poklesům prodejů čelí Renault a Fiat. Francouzské automobilce klesly prodeje o 29 procent, italské o 18 procent. Lídrovi evropského trhu – německému Volkswagenu se prodeje snížily o 8 procent. BMW, Huyndai nebo autům Kia se v EU dařilo růst.
Výsledky škodovky jsou nad průměrem
Prodej automobilky Škoda Auto v EU minulý měsíc meziročně klesl o více než čtyři procenta. Od začátku roku však mírně stoupl. Tržní podíl společnosti se tak od ledna do září zvýšil na 3,8 procenta z 3,5 procenta před rokem, napsala ACEA.
Výzkumná společnost R.L. Polk & Co. tento týden předpověděla, že prodej aut v západní Evropě se letos sníží o milion vozů na 11,76 milionu. „V příštím roce by i za předpokladu zklidnění situace v EU měl prodej nových aut mírně klesnout na 11,63 milionu vozů,“ dodala.
Poradenská společnost LMC Automotive v srpnu uvedla, že celosvětový prodej osobních a lehkých užitkových aut letos stoupne o pět procent na rekordních 79,4 milionu vozů. V Evropě však LMC očekává pokles prodeje o pět procent na 18,2 milionu vozů.
Evropský trh tlačí dolů recese a obavy ohledně budoucnosti eurozóny. V příštím roce by měl prodej v Evropě podle LMC stoupnout o dvě procenta, pokud eurozóna současnou krizi překoná. V případě rozpadu eurozóny by se však mohl propadnout o dva miliony vozů.