Postupné utlumování výroby vozů se spalovacími motory a navyšování produkce elektromobilů silně zatřese se strukturou zaměstnanosti i v tuzemském automobilovém průmyslu. Zdaleka nejrychleji má v příštích letech růst poptávka po obsazení dělnických pozic u výrobců elektromotorů, generátorů, transformátorů, baterií, dobíjecích stanic či elektroniky. Klesat naopak bude zájem po obsazování pozic, které souvisejí výhradně s produkcí aut se spalovacími motory.
Vyplývá to ze studie Český automobilový průmysl v procesu změny, kterou v období od letošního února do května zpracovala poradenská společnost Boston Consulting Group s podporou Sdružení automobilového průmyslu, poradenské LEEF Technologies a Institutu pro evropskou politiku Europeum.
Zatímco v minulých dvou letech činil podíl aut se spalovacími motory na veškeré výrobě automobilek v Česku do devadesáti procent, v roce 2030 klesne na úroveň čtrnácti procent. Do roku 2035 má dle návrhu, který projednávají orgány Evropské unie, tato výroba prakticky vymizet.
Podíl elektromobilů na celkových prodejích Škoda Auto v Evropě dosáhne 50 až 70 procent do roku 2030, ujišťuje Martin Jahn z vedení automobilky:
„Do konce desetiletí naopak strmě vzroste podíl bateriových elektromobilů na výrobě, a to na 58 procent. Produkce plug-in hybridů vystoupá k 11procentnímu podílu. Podíl hybridních elektrických vozů má vzrůst k 25 procentům v roce 2025, do konce desetiletí ale zase klesnout na šestnáct procent,“ prezentoval studii výkonný ředitel BCG Kristian Kuhlmann.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!