Prodej aut je v hluboké krizi. Situaci zhoršuje i strach bank

Prodej aut

Prodej aut Zdroj: E15 Anna Vackova

Statistika prodejů aut v Evropské unii nevěští vůbec nic dobrého. Prodej aut byl totiž oni nejnižší za 17 let, klesl na 12 milionů. Tak málo aut se naposledy prodalo v roce 1995. Propad o 8,2 procenta je nejvýraznější od roku 1993, kdy se počet registrací nových aut snížil o 16,9 procenta. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA.

Ze třinácti největších evropských trhů podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka vzrostly pouze čtyři, mezi nimi bylo s 0,4 procenta i Česko.

„Strach zákazníků z nezaměstnanosti se tu projevuje v celé své síle. Je však zajímavé, že zejména německé automobilky trhají rekordy ve svých prodejích. Za jejich úspěchem stojí však výroba a prodeje v Číně, Indii a USA,“ uvedl Milan Bláha z KPMG. Prémiové značky podle něj budou mít našlápnuto k dobrým výsledkům i v roce 2013, protože jejich zákazníky dluhová krize v Evropě nezasáhla natolik, aby si koupili méně luxusní vůz. Střední vrstvy obyvatel nákup odloží, nebo si koupí ojetinu. Růst podle Bláhy nastane, až lidé začnou věřit v hospodářský úspěch Evropy.

Prosincový pokles největší od roku 2008

V prosinci prodej meziročně klesl o 16,3 procenta na 799 407 vozů. To je nejvyšší propad od října 2010 a nejvýraznější prosincový pokles od roku 2008. V závěru roku tak pokračoval trend poklesu, který začal už před rokem a čtvrt. V České republiky prodej aut klesl o 14,9 procenta na 12 784 vozů. Prosinec tak zakončil rok, pro který byl typický vytrvalý pokles na všech významných trzích.

ACEA uvádí, že k silnému poklesu prodeje v prosinci částečně přispěl i nižší počet pracovních dní. Konečný údaj ale i tak dobře podtrhuje, v jak hluboké krizi se výroba aut v Evropě právě teď nachází. Situaci zhoršují také potíže bank, které se zdráhají lidem půjčovat na nákup nového vozu. K opatrnosti je vedou obavy z dalšího růstu nezaměstnanosti, který by pro ně mohl znamenat nárůst nedobytných úvěrů.

Škoda zatím odolává

Největší evropská automobilka Volkswagen v prosinci v EU prodala 186 347 vozů, což byl meziroční pokles o 16,2 procenta. Celoroční prodej se snížil o 1,6 procenta na 2 977 416 vozů.

Česká Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, ale krizi odolává zatím relativně dobře: v prosinci jí prodej klesl o 1,7 procenta na 33 811 vozů, celoroční prodej zvýšila o 1,6 procenta na 465 341 vozů.

Největší propad prodeje v prosinci zaznamenala Belgie, Kypr, Portugalsko a Rumunsko, naopak největší nárůst registruje Bulharsko, Maďarsko a Lucembursko.

Většina významných automobilek ztrácela podíl na trhu, naopak Volkswagen zůstal na 23,3 procenta a Škoda podíl dokonce zvýšila na 4,2 procenta. Za celý rok Volkswagen zvýšil podíl na trhu na 24,7 procenta, Škoda jej zvýšila na 3,9 procenta.