Prodeje aut v Evropě rostly 25 měsíců v řadě. Polepšili si všichni výrobci

nový Mercedes-Maybach S 600

nový Mercedes-Maybach S 600 Zdroj: Mercedes-Benz

V září pokračovaly prodeje nových osobních aut v Evropské unii v růstu, meziročně se zvýšily o 9,8 procenta. Ukázaly to údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Více aut oproti loňskému září prodali skoro všichni výrobci v čele s německými automobilkami BMW, Daimler a Volkswagen. Vzhledem k dodacím lhůtám se možný dopad aféry dieselgate projeví až později.

Poptávka po nových osobních autech rostla na všech velkých trzích. Napomáhaly tomu pokračující programy na podporu výměny starších vozidel za nová a ekonomické zotavování v jižní Evropě. Například ve Španělsku prodej meziročně vzrostl o 22,5 procenta. V Německu se odbyt zvýšil o 4,8 procenta, což představuje nejmenší nárůst z velkých unijních trhů.

Celkově počet nových registrací osobních aut v zemích osmadvacítky v září stoupl na 1 356 868 milionu aut. V růstu tak pokračoval 25. měsíc v řadě.

Volkswagen, který je největším evropským prodejcem automobilů, zvýšil v září prodej o 8,4 procenta. Mladoboleslavské Škodě Auto, která je součástí koncernu, stoupl počet nově registrovaných aut v EU o 10,2 procenta. Její podíl na unijním trhu zůstal oproti loňskému září beze změny na 4,1 procenta. Automobilka Daimler zvýšila odbyt o 18,6 procenta. O 17,8 procenta stoupl počet nově registrovaných aut skupině BMW.

Skandál VW se nestihl projevit

Podle Jana Linharta ze společnosti KPMG se v prodejích ještě neprojevují dopady skandálu s nepravdivým vykazováním naměřených hodnot emisí v naftových autech od Volkswagenu. Většina aut se totiž prodává v dané konfiguraci na objednávku zákazníka. Vzhledem k dodacím lhůtám se případné oslabení zájmu o vozy Volkswagenu projeví až v posledním čtvrtletí.

„Můžeme očekávat, že určitý pokles nových objednávek nastane přinejmenším u aut s dieselovými motory do doby, než zákazníci získají jistotu o tom, že nová auta skutečně splňují emisní limity,“ uvedl Linhart.

Analytik ČSOB Petr Dufek nepředpkládá, že by aféra okolo dieselových motorů zahýbala s celkovými prodeji. „Spíše může mít dílčí efekt v přesměrování malé části poptávky směrem k benzínovým motorům, případně zvýšit zájem o jiné značky,“ doplnil.

Podle něj poptávku po nových vozech současný diesel-problém zásadně neovlivní. „Z hlediska spotřebitele dokonce může přinést další cenová zvýhodnění a tedy i stimul pro růst prodejů aut v následujících měsících,“ uzavřel Dufek.