Poptávka po nových osobních autech rostla na všech velkých trzích. Napomáhaly tomu pokračující programy na podporu výměny starších vozidel za nová a ekonomické zotavování v jižní Evropě. Například ve Španělsku prodej meziročně vzrostl o 22,5 procenta. V Německu se odbyt zvýšil o 4,8 procenta, což představuje nejmenší nárůst z velkých unijních trhů.
Celkově počet nových registrací osobních aut v zemích osmadvacítky v září stoupl na 1 356 868 milionu aut. V růstu tak pokračoval 25. měsíc v řadě.
Volkswagen, který je největším evropským prodejcem automobilů, zvýšil v září prodej o 8,4 procenta. Mladoboleslavské Škodě Auto, která je součástí koncernu, stoupl počet nově registrovaných aut v EU o 10,2 procenta. Její podíl na unijním trhu zůstal oproti loňskému září beze změny na 4,1 procenta. Automobilka Daimler zvýšila odbyt o 18,6 procenta. O 17,8 procenta stoupl počet nově registrovaných aut skupině BMW.
Skandál VW se nestihl projevit
Podle Jana Linharta ze společnosti KPMG se v prodejích ještě neprojevují dopady skandálu s nepravdivým vykazováním naměřených hodnot emisí v naftových autech od Volkswagenu. Většina aut se totiž prodává v dané konfiguraci na objednávku zákazníka. Vzhledem k dodacím lhůtám se případné oslabení zájmu o vozy Volkswagenu projeví až v posledním čtvrtletí.
„Můžeme očekávat, že určitý pokles nových objednávek nastane přinejmenším u aut s dieselovými motory do doby, než zákazníci získají jistotu o tom, že nová auta skutečně splňují emisní limity,“ uvedl Linhart.
Analytik ČSOB Petr Dufek nepředpkládá, že by aféra okolo dieselových motorů zahýbala s celkovými prodeji. „Spíše může mít dílčí efekt v přesměrování malé části poptávky směrem k benzínovým motorům, případně zvýšit zájem o jiné značky,“ doplnil.
Podle něj poptávku po nových vozech současný diesel-problém zásadně neovlivní. „Z hlediska spotřebitele dokonce může přinést další cenová zvýhodnění a tedy i stimul pro růst prodejů aut v následujících měsících,“ uzavřel Dufek.