Prodejům aut v Evropě pomohly slevy i triky

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CTK

Na první pohled to vypadá, že Evropa je z nejhoršího venku. Prodeje aut v prosinci loňského roku dramaticky povyskočily o 13 procent, což je největší měsíční přírůstek za poslední čtyři roky. Ovšem analytici varují, že prosincový nárůst byl „umělý“.

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) bylo na starém kontinentu loni v prosinci zaznamenáno 948 tisíc registrací. Nárůst v posledním měsíci ale nezachránil bilanci celého roku 2013, odbyt poklesl téměř o dvě procenta na 12,3 milionu nových vozů, což bylo nejnižší číslo od roku 1995.

Prodeje klesly již šestý rok za sebou, byť ne tak dramaticky, jak se to jevilo na počátku loňského roku, kdy byla ještě poptávka po nových vozech pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize.

Na vítězné vlně

V prosinci se stali s trochou nadsázky vítězi téměř všichni. Mladoboleslavská Škoda prodala o 23,6 procenta více aut a pomohla k 22procentnímu růstu skupiny Volkswagen; zabodovaly i Audi a Seat.

Prodeje Renaultu vylétly ještě výše – o 29 procent, hlavní zásluhu na tom měla značka Dacia (+48 procent). Registrace Fordu poskočily o 20 procent, Toyota zaznamenala 11procentní růst. Dokonce i dlouhodobě trápící se Fiat si polepšil, byť jen o dvě procenta. Rostla i skupina PSA Peugeot-Citroën (plus devět procent).

Registrace nových osobních aut v Evropě podle sdružení ACEARegistrace nových osobních aut v Evropě podle sdružení ACEA | reuters

Mercedes-Benz loni hlásil jako jediný německý výrobce luxusních vozů růst po celý rok. Potvrdil to i v prosinci, byť stoupl jen o jedno procento. Audi v posledním měsíci vylétlo o 17 procent, BMW se naopak propadlo o šest procent.

V prosinci vzrostly registrace nových aut na pěti největších evropských trzích. Nejvíce v Británii, kde byla poptávka meziročně o 24 procent vyšší. V Německu vzrostly prodeje o pět procent, ve Francii o devět, dokonce i v Itálii se zdvihla poptávka o procento. Šrotovné pomohlo Španělsku k dalšímu rekordu (+18 procent).

I v Česku se zvýšila poptávka o 13,7 procenta, když bylo zaznamenáno přes 14 tisíc registrací. V sousedním Slovensku došlo k mnohem silnějšímu nárůstu o 31,1 procenta.

Čáry a kouzla

Mnozí analytici se nad skokovým nárůstem prodejů v prosinci pozastavili. Přisoudili ho tomu, že mnohé značky doslova kouzlily, aby dosáhly plánovaných prodejních cílů, které si stanovily.

Carlos Da Silva, manažer IHS Automotive, naznačil, že výrobci použili taktiku takzvaných přeregistrací, kdy dochází k registraci prodejcem bez skutečného prodeje. Podle něj proto v příštím roce dojde jen k nepatrnému růstu.

Peter Fuss, analytik společnosti EY, řekl: „V roce 2014 bude pokračovat růst, který započal loni, ale bude poněkud umělý. Jednak ho budou pohánět výrazné slevy, stejně jako loni v prosinci, a také bude pokračovat taktika přeregistrací.“

Mírný optimismus

S nadějí však do roku 2014 vstupují výrobci aut. Ian Robertson, šéf prodejů BMW, na probíhajícím autosalonu v Detroitu řekl: „Bude trvat ještě několik let, než se trh dostane na předcházející úroveň. Ale prodeje zcela jistě porostou.“

Stephen Odell, evropský šéf Fordu, v Detroitu zmínil skutečnost, že „auta jsou na evropských silnicích v průměru sedm až osm let. To je dlouho pro trh, který neustále vybízí zákazníky, aby si kupovali nové modely.“

Podle Ericha Hausera, analytika společnosti International Strategy & Investment Group, by prodejům mohla pomoci skutečnost, že letos vyprší neobvykle vysoké množství leasingů aut. „Mnoho zákazníků se tak bude rozhodovat, zdali zakoupí nový vůz.“ A další pobídkou by mohl být i fakt, že v zemích západní Evropy stoupají ceny ojetin.