Šéf Nexenu prý v červnu přiletí do Česka stvrdit obří investici

Pneumatika Nexen (ilustrační foto)

Pneumatika Nexen (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC 2.0: AppleGuy via Flickr

Rozhodnutí o stavbě továrny jihokorejského výrobce pneumatik Nexen v České republice už je prý hotovou věcí. Alespoň to tvrdí korejský internetový deník Korea IT Times, podle jehož zdroje generální ředitel firmy Kang Byung-Joong v červnu přiletí do Česka, aby podepsal s vládou Bohuslava Sobotky investiční smlouvu.

„Potvrdili jsme Českou republiku jako naší výrobní základnu pro Evropu. Předseda představenstva Nexen Tire Kang Byung-Joong navštíví zemi příští měsíc, aby podepsal dohodu s českou vládou,“ cituje korejský server nejmenovaného vysoce postaveného představitele Nexenu.

Česká strana ovšem nechce nic komentovat. „V tuto chvíli nebudeme v této věci poskytovat bližší informace,“ sdělil pouze serveru E15.cz mluvčí ministerstva průmyslu a obchod Tomáš Loskot.

Potíž je v tom, že o příchodu Nexenu do České republiky sice nedávno informovala také česká média jako o hotové věci v souvislosti s výhodným prodejem pozemků u Žatce, jenže ještě není nic stoprocentně jisté. Obě strany, tedy česká vláda a Nexen, totiž dosud nepodepsaly žádnou smlouvu.

Generální ředitel Nexen Tire Kang Byung-Joong (uprostřed)Generální ředitel Nexen Tire Kang Byung-Joong (uprostřed) | Nexen TireŠéf Nexenu Kang Byung-Joong (uprostřed) v roce 2011 přebíral cenu za nejrespektovajnějšího korejského podnikatele (zdroj: Nexen Tire).

Vláda se má investiční smlouvou s Nexenem zabývat na začátku června. Bude také řešit kompenzace pro Ústecký kraj. Ten požaduje po státu 304 milionů na přímé investice spojené se vstupem Nexenu do Trianglu a necelých 100 milionů na další plánované investice v průmyslové zóně, které s příchodem Korejců přímo nesouvisí.

A ve hře je skutečně hodně. Nexen by měl na Žatecku investovat do nové továrny – první v Evropě – až 40 miliard korun. Navíc by v regionu souženém vysokou nezaměstnaností dal práci v první fázi tisícovce lidí a postupně i víc než dvojnásobku. A dodavatelské firmy by mohly zaměstnat až 10 tisíc lidí.

Korejci se s umístěním nového závodu rozhodovali mezi Ostravskem nebo některým z okolních států. Zastupitelé Ústeckého kraje, kde žatecký Triangle leží, minulý týden příchod Nexenu do zóny výrazně podpořili. Schválili totiž prodej pozemků pro Korejce za cenu kolem 27 korun za metr čtvereční. Přitom původně se měla nabídka pohybovat v rozmezí 150 až 350 korun. Kvůli nízké ceně proto kraj žádá po vládě výše zmíněné kompenzace.

Nexen se chlubí víc než šedesátiletou tradicí
Firma Nexen vznikla v roce 1942. Po značkách Kumbo a Hankook je třetím největším jihokorejským výrobcem pneumatik. V poslední době se intenzivně snaží expandovat a zařadit mezi hlavní světové hráče. Vlastní továrnu v Jižní Koreji, kde zaměstnává kolem 2300 lidí, a nově také v Číně. Kromě Volkswagenu a Škody Auto Nexen nedávno podepsal kontrakty i s japonským Mitsubishi, italským Fiatem či americkým Chryslerem. Za rok 2012 vykázal čistý zisk 133 miliard wonů (2,5 miliardy Kč).

Nexen má o výrobu pneumatik ve středoevropském regionu velký zájem. V poslední době totiž úspěšně proniká na zdejší trh. Například letos začal dodávat pneumatiky pro mladoboleslavskou Škodu Auto, která je obouvá na svůj nejprodávanější model Octavia a též na rapidy. Spolu se Škodou Korejci zároveň zahájili zásobování německého Volkwagenu. Ten je používá na model VW Polo.

Nexen v Asii dodává třeba i továrnám Hyundai a Kia, v Česku ale nošovický závod Hyundai nexeny zatím nenakupuje. Mluvčí severomoravského Hyundai Petr Vaněk již dříve pro E15.cz vysvětlil, že kvůli nákladům na dopravu automobilka pneumatiky Nexen používá spíše v zemích, kde se zároveň i vyrábějí. Především tedy v Koreji a v Číně. Pokud by Nexen postavil továrnu v Evropě a podle Vaňka nabídl odpovídající podmínky, nic by prý nebránilo tomu, aby od něj nošovický Hyundai odebíral.

Jihokorejský Nexen to nicméně myslí s průnikem do Evropy vážně. Dokládá to i fakt, že letos začal sponzorovat fotbalový klub německé bundesligy VFL Wolfsburg, který patří Volkswagenu.