Škoda Auto vykázala rekordní zisk přes 19 miliard a shání nové pracovníky

Škoda Superb

Škoda Superb Zdroj: CTK

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Firma dále uvedla, že chce v letošním roce přijmout dva tisíce lidí.

Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. „K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,“ uvedl člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Do zemí západní Evropy v roce 2015 dodala 430 900 vozů, meziročně o 4,3 procenta více.

V Číně prodala 281 700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce. V Rusku prodej naopak klesl o třetinu na 55 tisíc aut. Východní Evropa bez Ruska zaznamenala pokles o šest procent na 32 700 aut. Ve střední Evropě včetně Česka rostla o 15 procent na 172 100 vozů. Firma loni prodala 40 200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014, prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16 600 vozů, zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192 400 prodaných aut.

Škoda v rámci loňského hospodaření musela vytvořit rezervu 3,2 miliardy korun na servisní akci a technická opatření související s montováním dieselových koncernových motorů obcházejících emisní měření do některých starších modelů. Škoda ale v této souvislosti uplatní pohledávku 1,8 miliardy vůči mateřskému Volkswagenu,jenž jí problematické motory dodával.

K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady

Rapid poklesl o 12 procent na 194 300 aut, prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99 500 vozů, prodej octavie vzrostl o 11 procent na 432 tisíc aut a Superb si vybralo 80 200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.

Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170 300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledek. V roce 2016 chce automobilka dále růst.

Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude.

Nové výzvy v autoprůmyslu

„Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky.

V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV,“ uvedl Maier.

Dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.

Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun.

Automobilka shání dva tisíce nových zaměstnanců

Škoda Auto chce v letošním roce přijmout dva tisíce lidí. Počet zaměstnanců Škody bez čínských provozů se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí. Celkově Škoda zaměstnávala 28 500 lidí.

Nábor nových zaměstnanců je plánován především v souvislosti s rozšířením závodu v Kvasinách a výrobou nového vozu třídy SUV. Na dnešní výroční konferenci automobilky to řekl člen představenstva zodpovědný za lidské zdroje Bohdan Wojnar.

„Škoda Auto je atraktivní zaměstnavatel pro kmenové i agenturní zaměstnance. Od roku 2010 zde vzrostl průměrný plat o třicet procent,“ uvedl Wojnar. Vývoj v automobilové oblasti podle něj přinese nové požadavky na zaměstnance i vznik nových profesí, zejména v oblasti digitalizace.

„Jsme v kontaktu nejen s úřady práce v nejbližších regionech, ale z celé České republiky. Od loňského března jsme dokázali navýšit počet zaměstnanců včetně agenturních o tisíc, v zásobě máme tři tisíce uchazečů z celé republiky,“ dodal Wojnar. V současnosti Škoda Auto zaměstnává v českých závodech zhruba 27 tisíc lidí, z toho dva tisíce cizinců.

Automobilka investuje i do vzdělání, v loňském roce například podpořila 135 miliony Střední odborné učiliště Škoda, kde se zaměřila na přípravu studentů v oblasti 3D tisku, robotiky nebo alternativních pohonů. S pomocí automobilky bylo také otevřeno nové výukové CNC centrum.