Špatné výsledky ruské Lady dohnaly jejího švédského šéfa k odstoupení

Výrobní linka Lady Kaliny

Výrobní linka Lady Kaliny Zdroj: Trubin Valera, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Generální ředitel ruské automobilky AvtoVAZ Bo Inge Andersson hodlá odstoupit. Oznámily to dnes automobilky Renault a Nissan, které kontrolují AvtoVAZ. Správní rada AvtoVAZ se má sejít 15. března a očekává se, že oznámí jméno Anderssonova nástupce, napsala agentura Reuters.

Švéd Andersson dříve působil v automobilkách General Motors a Saab Automobile a stal se prvním zahraničním ředitelem AvtoVAZ. Funkce v ruské automobilce se ujal v roce 2014, předtím, než se ruská ekonomika propadla do recese, která způsobila prudký propad prodeje aut v zemi. Andersson předtím působil také v ruském výrobci nákladních aut a autobusů GAZ Group a první rok ve funkci se mu podařilo firmu vymanit ze ztrát.

AvtoVAZ minulý týden varoval, že potřebuje finanční pomoc, která bude již druhá od roku 2009. Firma loni téměř ztrojnásobila ztrátu na 74 miliard rublů (25,4 miliardy korun). Minulý měsíc také zkrátila zaměstnancům pracovní týden na čtyři dny a snížila mzdy o 20 procent.

Ředitel ruského státního konglomerátu Rostec, který je akcionářem AvtoVAZ, Sergej Čemezov již minulý týden řekl listu The Wall Street Journal, že Andersson bude muset odejít z AvtoVAZ. Důvodem je hlavně loňská vysoká ztráta. Ve funkci by ho měl nahradit někdo z Renaultu. Rostec a Renault také podle něj připravují pomoc pro ruskou automobilku, nyní se dojednávají konečné detaily.

Snížení nákladů

Čemezov rovněž řekl, že nesouhlasí s tím, jak Andersson řídí firmu v době, kdy se ekonomika hroutí. Pochválil ho sice za snížení některých nákladů a spuštění výroby dvou nových vozů, nelíbí se mu však, že se příliš často obrací na zahraniční dodavatele, místo na domácí. Jeho rozhodnutí o snižování počtu pracovních míst také vyvolalo napětí ve městě, kde automobilka sídlí, a loni vyvolalo několik protestů.

Prodej aut v Rusku se loni snížil o 36 procent na 1,6 milionu vozů a letos má klesnout na 1,3 milionu vozů. Prodej vozů Lada, které AvtoVAZ vyrábí, se snížil o 31 procent na 269 tisíc kusů.

Renault koupil v roce 2008 v ruské automobilce čtvrtinový podíl a v roce 2012 převzal spolu se svým japonským partnerem Nissan kontrolní podíl v automobilce. Některé z posledních modelů AvtoVAZ vycházejí z platformy Renaultu a Nissanu.

Reportáž E15: Ve „městě Lada“ začala transformace a jsou u toho i čeští manažeři