Testování emisí v reálném provozu může v Česku začít za dva roky

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA Zdroj: ctk/AP

ČTK
Česká republika podporuje zavedení testů automobilových emisí v reálném provozu od roku 2017, nejpozději od roku 2018, řekl ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj někteří z jeho evropských kolegů na dnešní ministerské schůzce v Lucembursku prosazovali kvůli skandálu německé automobilky Volkswagen ještě časnější spuštění nového způsobu měření.

„Česká republika testy v reálném provozu podporuje a chceme, aby byly zavedeny. Měli bychom zákazníkům říct, jak auta fungují v reálném provozu, a ne jen v tom ideálním na testovací stolici,“ uvedl Ťok. Podle jeho názoru je ale zároveň třeba dát automobilovým firmám dostatečný čas, aby se na nové podmínky připravily.

„Není účelem udělat nějaké hezky znějící cíle, když nebudou dosažitelné,“ řekl český ministr. Rychlé zavedení nové podoby testů žádali tento týden také europoslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská jim ve Štrasburku slíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování.

Podle Ťoka byla dnešní debata členských zemí velmi rozsáhlá, například Nizozemsko žádalo spuštění nové podoby testů už od počátku příštího roku. Nejčastěji prý ale padal termín právě od začátku roku 2017.

Výrobci to uvítají

Podle ředitele českého Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by nové testy uvítali i výrobci. Stávající předpisy od „nazelenalého“ stolu v Bruselu podle něj neberou v potaz fyzikální zákony. Připomněl, že zatímco snižování oxidu uhličitého je přímo úměrné snižování spotřeby, množství oxidů dusíku je naopak ke spotřebě nepřímo úměrné, což by měly nové přepisy brát v úvahu.

„V řadě zemí mají také nastavené různé daňové předpisy a poplatky podle emisních limitů v EU, a pokud bude nová metodika, tak bude potřeba tyto poplatky změnit, protože nově měřené hodnoty bližší reálnému provozu budou vyšší,“ dodal.

Pro automobilky samotné to podle českého ministra znamená, že budou muset své motory otestovat a případně je upravit, aby dokázaly podmínkám vyhovět.

Zůstat nohama na zemi

Německá automobilka Volkswagen po vypuknutí skandálu v USA přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí.

„Je potřeba zůstat oběma nohama na zemi. Fyzika je fyzika, tu neošidíte tím, že si na papír napíšete lepší hodnoty,“ řekl Ťok. Připustil však také, že automobilky mohou být do podobného chování „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„Musíme být rozumní a myslím, že nikdo nechce zničit automobilový průmysl nebo mu zasadit ránu, ze které by se těžce vzpamatovával,“ řekl český ministr dopravy. Zároveň ale zdůraznil potřebu ochrany zákazníků. „Bereme do úvahy, že pro nás je Škoda Auto a Volkswagen důležitou součástí ekonomiky, ale trváme na tom, že se takové excesy už dít nebudou,“ uzavřel Ťok.