Už jen elektromobily! Akorát, že vůbec. Další automobilka se vrací ke spalovacímu motoru

Smart #5 Brabus

Smart #5 Brabus Zdroj: auto.cz/Michal Dokoupil

Smart 5 Plug-In Hybrid
Smart 5 Plug-In Hybrid
Smart 5 Plug-In Hybrid
Smart 5 Plug-In Hybrid
Smart 5 Plug-In Hybrid
40 Fotogalerie
red
Diskuze (1)

Automobilová značka Smart, která chtěla být symbolem elektrické budoucnosti, přehodnocuje plány. Nový model #5 se překvapivě vrací ke spalovacím motorům – a to rovnou s výkonným hybridem, který může oslovit i české řidiče.

V roce 2019 oznámil Smart odvážný krok: značka kompletně přejde na elektromobily. Dnes už ale platí jiné pořádky. Po Lotusu a Zeekru se pod křídly čínského Geely vrací ke spalovacím motorům i Smart – a to ve velkém stylu. Nový model Smart #5 EHD bude první po šesti letech, který pod kapotou skrývá benzinový motor. A podle všeho nejde o poslední návrat.

Čínsko-německý comeback

Smart dnes funguje jako společný podnik Mercedes-Benz a čínského koncernu Geely, přičemž vývoj i výroba se přesunula do Číny. Design mají stále na starosti Němci, ale technika je čistě asijská. Modelová řada už také není o drobných městských vozítkách – aktuálně nabízí tři SUV, z nichž největší #5 přerůstá i Škodu Enyaq.

A právě do tohoto modelu přichází první spalovací jednotka nové generace. Konkrétně jde o přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru, vyvinutý Geely speciálně pro hybridní použití. Výrobce slibuje tepelnou účinnost až 46,5 %, což je hodnota, kterou běžné spalováky nedosahují. Motor spolupracuje s třístupňovou převodovkou a tvoří klasický paralelní hybrid. Baterie má kapacitu přes 40 kWh, ale podrobnosti zatím chybí.

Dojezd až 1370 kilometrů Smart zatím zveřejnil jen fotografie, ale s velkou pravděpodobností jde o techniku převzatou z hybridního SUV Geely Galaxy L7. Ten nabízí verzi s pohonem předních kol a kombinovaným výkonem 290 kW, nebo variantu s pohonem všech kol a výkonem až 495 kW. Dojezd? Až 1370 kilometrů v kombinovaném režimu.

Kompromis ve formě hybridu

Designově se hybridní Smart #5 od elektrické verze nijak neliší. Obě verze stojí na platformě PMA2+ a sdílejí základní karoserii i rozměry. Elektrická verze je v Česku už dostupná a nabídne až 100kWh baterii, architekturu 800 V, pohon zadních i všech kol a v nejsilnější verzi Brabus výkon 475 kW.

Hybridní Smart tak může být zajímavou alternativou pro evropské zákazníky, kteří chtějí velké SUV, ale stále preferují spalovací motor – byť ve spojení s baterií.

Značka Smart vznikla v 90. letech jako společný projekt švýcarské firmy Swatch a automobilky Mercedes-Benz. Jejím cílem bylo vytvořit kompaktní městské auto pro dvě osoby, které bude stylové, ekologické a snadno zaparkovatelné. První model, Smart City Coupé (později přejmenovaný na Fortwo), se začal vyrábět v roce 1998. Přestože se značka nikdy nestala masovým hráčem, získala si kultovní status ve velkých městech po celém světě. V průběhu let Smart experimentoval s různými karosářskými verzemi, včetně čtyřmístného Forfour, roadsteru nebo čistě elektrických variant. Přechod na elektromobilitu byl v roce 2019 představen jako definitivní směr, ale aktuální vývoj ukazuje, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo.

GALERIE: Čínský BYD chystá elektromobil za 400 tisíc

BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
48 Fotogalerie
Vstoupit do diskuze (1)