Uzenáři LE & CO založili holding, zůstanou v Česku

Šunka LE&CO

Šunka LE&CO Zdroj: LE&CO

Jeden z největších rodinných výrobců uzenin v Česku LE & CO hodlá upevnit své podnikání. Z rodinné firmy patřící nyní třem sourozencům Lencovým – potomkům zakladatele firmy Jiřího Lence – se v lednu stal holding. Pod mateřskou firmu tak nyní patří výrobní závod v Jirnech za Prahou a menší společnost Vontel, která se zabývá realitní činností.

„Do budoucna možná přibude další firma. Důvodem vytvoření holdingové struktury je mimo jiné hlavně nestabilní politicko-ekonomická situace v Evropě a ochrana společnosti,“ řekl deníku E15 generální ředitel a spolumajitel firmy Aleš Lenc s tím, že sídlo holdingu zatím zůstane v České republice.

Obecně přitom bývá založení holdingu zdůvodňované ochranou firmy počátkem přesunu sídla do zahraničí. V minulosti si tak z obav o osud firmy, ale zřejmě i kvůli daňovým důvodům, zvolila za sídlo holdingu v Nizozemsku například likérka Rudolf Jelínek, výrobce nemocničních lůžek Linet a další.

Firmy obecně argumentují tím, že díky stabilnímu právnímu prostředí v Nizozemsku se holdingu dostane silnější právní ochrany. Sídlo v zahraniční také umožňuje při případném nestandardním ovlivnění tuzemských aktivit firem ze strany státu i arbitráž na základě smlouvy o ochraně investic. Tak daleko jako Jelínek či Linet ale zatím Le&Co nepůjde. „Místo holdingu zatím v České republice bude,“ podotkl Lenc.

Miliarda obrat a 300 zaměstnanců

Uzenářskou firmu specializovanou zejména na šunku založil otec současného ředitele Jiří Lenc v roce 1990. Z rodinné firmy zaměstnávající čtyři lidi se stala společnost s miliardovým obratem a třemi stovkami pracovníků. V roce 2013 stouply meziročně její tržby o čtvrtinu na 2,18 miliardy korun, stejnou měrou stoupl i zisk na 74,1 milionu. Během pěti let tak tržby firmy stouply o více než dvě třetiny.

Nárůst čeká firma i za loňský rok. „Opět dojde ke zvýšení tržeb v řádů stovek milionů. Zisk ale ještě není ještě uzavřen,“ uvedl šéf firmy. Na nárůstu se podle něj projevilo nejen získání nových odběratelů, ale také zvýšení obratu u stávajících zákazníků.