Volkswagen omezuje výrobu ve své největší továrně, nemá dostatek dílů

Věž plná Volkswagenů ve Wolfsburgu

Věž plná Volkswagenů ve Wolfsburgu Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Sdu7cb via Flickr

ČTK
Německý automobilový koncern Volkswagen musel omezit výrobu v částech své největší továrny v domovském Wolfsburgu. Automobilka ve středu problémy vysvětlila nedostatkem dílů, protože její dodavatelská firma odmítla dodržet plán dodávek.

Ministr hospodářství země Dolní Sasko, druhého největšího akcionáře Volkswagenu, Olaf Lies pak prohlásil, že Volkswagen zvažuje zkrácení pracovní doby v některých částech výroby celkem ve čtyřech svých závodech v Německu, kromě hlavního závodu ve Wolfsburgu také v Kasselu, Branschweigu a Cvikově.

V závodě ve Wolfsburgu se vyrábějí modely Golf, Tiguan nebo Touran. Továrna zaměstnává zhruba 60 tisíc lidí a ve špičce dokáže vyrobit až 3800 aut denně.

„Dodavatel přerušil smluvně dohodnutou dodávku součástí,“ uvedla automobilka v e-mailu, který zaslala agentuře Reuters. Upřesnila, že dodavatelská firma ES Automobilguss zastavila dodávky litinových dílů potřebných pro výrobu převodovek, což bude mít dopad hlavně na výrobu modelu Golf. K přesnějším dopadům na výrobu a na zaměstnance se ale odmítla vyjádřit. Podle zdrojů bude více než 10.000 zaměstnanců ve Wolfsburgu zkrácena pracovní doba.

Německý list Bild dnes s odvoláním na interní sdělení vysoce postaveným manažerům informoval, že zásoby materiálu v tomto klíčovém firemním závodě vydrží pouze tento týden. Objemy výroby v příštím týdnu tak prý už není možné zaručit.

Dodavatel se odmítá podřídit prozatímnímu rozhodnutí soudu, jehož prostřednictvím ho chtěl Volkswagen přimět k obnovení dodávek. Soud se tímto sporem začne znovu zabývat koncem srpna, takže problémy Volkswagenu s výrobou by mohly trvat ještě týdny, poznamenala agentura DPA.

Proč se podniky pustily do křížku?

Skutečná podstata sporu mezi oběma podniky je nejasná, podle zdrojů ze soudních kruhů by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, z kterého sešlo. Volkswagen teď zjišťuje, zda by potřebné součástky nemohl získat od jiného dodavatele.

Volkswagen se potýká s následky skandálu kolem falšování testů emisí, který firmu stojí miliardy eur. Analytici očekávají, že největší evropská automobilka bude od dodavatelů zřejmě požadovat snížení cen, aby mohla zmírnit náklady na aféru.

Potíže má více závodů

Mluvčí automobilky uvedla, že s nedostatkem součástí pro výrobu převodovek se potýká i závod v Kasselu v centrálním Německu. Více než 16 tisíc pracovníků tam vyrábí kromě převodovek i další součásti a elektrické motory. Zdroje blízké automobilce agentuře Reuters sdělily, že obdobné problémy má i závod Volkswagenu v severoněmeckém Emdenu, kde jistá společnost zastavila tento měsíc dodávky potahů na sedačky.

Obdobné problémy má i závod Volkswagenu v severoněmeckém Emdenu, kde dodavatelská firma Car Trim zastavila tento měsíc dodávky potahů na sedačky. Car Trim je sesterskou společností ES Automobilguss. Mluvčí Volkswagenu dodal, že automobilka přerušuje výrobu v Emdenu od 18. do 24. srpna, což má dopad na 8000 z jejích 9000 zaměstnanců v tomto závodě. Ztráta výroby bude 6250 vozů.