Volvo se pokouší o restart. Pomoci má nové XC90 | E15.cz

Volvo se pokouší o restart. Pomoci má nové XC90

dan

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Švédská automobilka Volvo se chystá uvést na trh svůj první model vyvinutý pod novým čínským vlastníkem Geely. Nová strategie Volva, jíž je nová generace SUV modelu XC90 součástí, míří především na čínský a americký trh a má nastartovat v posledním desetiletí stagnující prodeje.

Nové XC90, které má mít premiéru na konci srpna ve Stockholmu, klade důraz na luxusní design. Jeho vývoj stál kromě několika let čekání i 11 miliard dolarů, jež do něj vložil nový majitel, čínská skupina Geely po odkoupení ztrátového podniku od Fordu v roce 2010 za 1,8 miliardy dolarů (36 miliard korun).

Pomoci ze stagnace má Volvu zacílení především na dva největší trhy, Čínu a Spojené státy. Na prvně jmenovaném, největším automobilovém trhu světa, míří do segmentu, jejž mají dosud obsazený němečtí konkurenti BMW a Audi.

V USA chce Volvo zastavit postupný propad prodeje - loni tam značka, spojovaná dosud především se skvělými bezpečnostními vlastnostmi, prodala pouze 61 tisíc vozů, o polovinu méně než před deseti lety. V Číně prodala shodou okolností také 61 tisíc vozů, ale tam to znamenalo naopak meziroční téměř 50procentní nárůst, píše agentura Reuters. Také v letošním prvním pololetí prodej v Číně stoupl, meziročně o více než 34 procent, a Čína se tak pro firmu stala největším trhem. Celkem chce letos Volvo v Číně prodat 80 tisíc vozů, řekl výkonný ředitel Hakan Samuelsson.

Ve Spojených státech naopak za letošních prvních šest měsíců prodej klesl o desetinu. Prodeji v USA v posledních letech škodí propad hodnoty dolaru proti relativě silnému euru a také nedostatek nových modelů. Firma jednala i o přesunutí výroby do USA, z toho však podle Reuters sešlo. Do roku 2016 se chce Volvo na americkém trhu vrátit na 100 tisíc prodaných vozů.

Celkově se v posledních dvaceti letech značce nedařilo výrazněji se odpoutat od hranice 400 tisíc prodaných vozů ročně. Nová strategie má za cíl prodeje do roku 2020 zdvojnásobit. Její součástí bude kromě SUV i nový sedan S90, jenž bude podle Reuters zaměřen především na asijské vrcholové manažery, kteří mají ve zvyku používat vozy i s řidičem.

Tomu odpovídá i změna image - a ceny. „Ceny se budou pohybovat ve stejné výši jako u BMW a dalších německých vozů této kategorie,“ řekl Samuelsson agentuře Reuters. „Zákazníci by neměli počítat, že je dostanou levněji než třeba Audi,“ uvedl.

Argumentů, jež by měly nové kupce k sedmimístnému vozu přitáhnout, je několik. Zaprvé je tu čtyřválcový motor, jenž by podle výrobce měl nabízet ve své kategorii nejvýhodnější kompromis mezi spotřebou a výkonem. Zadruhé jsou tu technologické vymoženosti jako například antikolizní detektor, tedy funkce automatického brzdění pro případ, kdy vůz vjíždí do cesty blížícímu se protijedoucímu vozidlu, nebo funkce automatického následování vozidla před sebou při jízdě v pomalu jedoucích dopravních kolonách.

Firma již oznámila výsledky hospodaření za první polovinu letošního roku. Ty potvrdily, že příznivý vývoj v Číně a v Evropě vyrovnává slabé prodeje v USA. Volvo vytvořilo v prvním pololetí provozní zisk 1,21 miliardy švédských korun (cca 3,7 miliardy Kč) a čistý zisk 535 milionů švédských korun (cca 1,6 miliardy Kč). Ve stejném období loni bylo přitom ve ztrátě 577 milionů švédských korun (1,8 miliardy Kč). Celkové příjmy za prvních šest měsíců roku stouply o 15 procent na 64,8 miliardy švédských korun (cca 198 miliard Kč), prodeje narostly o 9,5 procenta na 229 013 vozů. Společnost předpokládá, že roční prodeje se v roce 2014 zvýší o téměř 10 procent.

Autor: dan

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.