VW rozdá ve Státech majitelům naftových aut poukázku za tisíc dolarů

VW

VW Zdroj: Gerry Lauzon via Flickr (CC BY 2.0)

Německá automobilka Volkswagen nabídne ve Spojených státech určitou satisfakci majitelům naftových aut se softwarem umožňujícím falšovat testy emisí. Každý z těchto lidí dostane balíček obsahující platební karty v hodnotě tisíc dolarů (zhruba 25 tisíc korun). Firma se tak snaží získat zpět důvěru zákazníků, dva američtí senátoři ale snahu firmy tvrdě zkritizovali.

Balíček bude zahrnovat platební kartu Visa s částkou 500 dolarů, kterou budou moci majitelé vozů utratit za jakékoliv zboží či služby. Součástí balíčku bude rovněž platební karta s částkou 500 dolarů na služby či zboží od prodejců Volkswagenu.

Nabídka je podle agentury AP gestem dobré vůle vůči zhruba 482 tisícům motoristů v USA. Jde o lidi, kteří vlastní auta z koncernu Volkswagen vybavená čtyřválcovými naftovými motory, kterých se týká skandál kolem falšování testů emisí.

„Neúnavně pracujeme na zajištění nápravy pro dotčená vozidla,“ uvedl šéf aktivit Volkswagenu v USA Michael Horn. „Mezitím přicházíme s tímto balíčkem dobré vůle jako prvním krokem k obnovení důvěry zákazníků,“ dodal. Mluvčí podniku upozornila, že s balíčkem nejsou spojeny žádné podmínky, jako například vzdání se práva žalovat Volkswagen.

Američtí senátoři Richard Blumenthal a Edward Markey ale nabízený balíček tvrdě zkritizovali. Označili ho za „urážlivě nedostatečný“ a za „fíkový list, který se snaží zakrýt skutečný rozsah podvádění“. Zároveň Volkswagen vyzvali, aby majitelům nabídl, že jejich auta od nich koupí zpět.

Automobilce ve Spojených státech hrozí kvůli falšování testů emisí pokuta až 18 miliard dolarů (452 miliard korun). Náklady na nabízený „balíček dobré vůle“ by mohly činit téměř půl miliardy dolarů.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.