Software, který detekoval probíhající homologační zkoušku a modifikoval fungování motoru tak, aby testovaný vůz vykázal nižší emise, existoval u Volkswagenu v několika verzích. S odkazem na tři různé zdroje obeznámené s kauzou o tom informovala agentura Reuters.
Ilegální software se měl používat ve čtyřech typech vznětových motorů. To by znamenalo, že o úmyslném klamání při emisních testech mohlo ve firmě vědět mnohem více lidí, než Volkswagen zatím připouští. Vývojářům totiž někdo musel zajistit nejen financování, ale i přístup k programům řízení motorů.
Na počtu záleží
Podle odborníků je přitom klíčové, kolik manažerů Volkswagenu bylo do skandálu zapojeno. Čím větší bylo jejich angažmá, tím větší lze očekávat pokuty a tím větší změny lze očekávat ve vedení koncernu, uvedl Evercore ISI z poradenské společnosti Evercore ISI.
„Čím více firemních špiček je zapojeno, tím spíše se firma považuje za vinnou a zasluhující větší trest,“ popsal praxi expert na firemní právo z Univerzity ve Virginii Brandon Garrett. Šéf Volkswagenu v USA Michael Horn již dříve během slyšení v Kongresu řekl, že za skandálem stojí „několik softwarových inženýrů“ a o „přečinu několika lidí“ hovoří i dopis Volkswagenu Evropskému parlamentu.
Agentura neuvádí, o které čtyři typy motorů se jedná. Píše ale o tom, že software nasazený původně v motorech řady EA189 byl použit i v novější řadě EA288. Tyto motory pohánějí většinu současných modelů koncernu včetně škodovek. V tento okamžik není ovšem zřejmé, zda se tajný software nachází ve všech vyrobených jednotkách, nebo se týká jen některých sérií či některých trhů.
Razie ve Francii
Zatímco vyšetřování ve Spojených státech pokračuje, do kauzy vstupují úřady dalších zemí. Francouzská policie podnikla v pátek razii v sídle tamní centrály Volkswagenu a zabavila počítače. Do případu se chce pustit i španělské státní zastupitelství, které předložilo soudu návrh na zahájení vyšetřování.
Německá veřejnost však Volkswagen podporuje. Podle online průzkumu, který v pondělí zveřejnila společnost Prophet, považuje 65 procent respondentů skandál za přehnaný. 63 procent věří, že se na Dieselgate brzy zapomene, a dvě třetiny dotazovaných uvedly, že Volkswagen podle jejich mínění vyrábí vynikající auta.