Zrušte cíl pro biopaliva, vyzývají vědci

pšenice, ilustrační foto

pšenice, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Kapalná biopaliva, která nahrazují benzin a naftu v dopravě, jsou opět pod palbou. Tentokrát vědci z Evropské poradní rady vědeckých akademií (EASAC) vyzvali Evropskou komisi, aby přehodnotila, nebo úplně zrušila cíl nahradit desetinu motorových paliv do roku 2020 biopalivy. V současné době jediná životaschopná biopaliva první generace, jež se vyrábějí z potravinářských surovin, podle vědců nemohou přispět ke snižování emisí skleníkových plynů.

Například při výrobě a spalování bionafty se uvolní více CO2 než při spalování konvenční nafty. Biolíh nahrazující benzin je na emise úspornější, ale nedokáže za dnešních technologií splnit unijní limity po roce 2018. Skutečnou úsporu emisí by mohla přinést až biopaliva druhé generace vyráběná z dřevní štěpky či zemědělských rostlinných odpadů.

„Brusel už uvažuje, že by biopaliva druhé generace měla desetiprocentní cíl pokrýt z poloviny, ale v evropských podmínkách je to nereálné. Výrobní kapacity tady tak rychle nevzniknou,“ soudí Jiří Trnka ze sdružení CZ Biom.
Podle vědců z EASAC lze biomasu v dopravě uplatnit mnohem efektivněji než její přeměnou na kapalná paliva. Energeticky výtěžnější je například výroba bioplynu ze zemědělských zbytků. Studie z Irska odhadla, že bioplyn by mohl pokrýt 7,5 procenta energie, kterou spotřebuje doprava v roce 2020.

Dřevní štěpka se zase mnohem účinněji využije v kombinované výrobě tepla a elektrické energie. Elektřina by se pak mohla využít v elektromobilech. „Přepočteno na jednotku zdrojové biomasy, umožňuje bioelektřina ujet až o osmdesát procent kilometrů více než biopaliva,“ zní jeden ze závěrů. Využití elektřiny v dopravě ovšem brání nízké rozšíření elektromobilů.

Uplatnění bioplynu v dopravě omezuje nedostatečná infrastruktura pro doplňování paliva. Technicky však přechod z nafty na plyn možný je. Ukazuje to zkušenost z USA, kde už levný zemní plyn přiměl mnohé logistické firmy předělat nákladní flotily na plynné palivo. „V Evropě ale v příštích letech nejspíš není jiná cesta než kapalná biopaliva. Navzdory jejich nižší energetické výtěžnosti,“ dodává Trnka z CZ Biom.

Francis Namu Njoka: Západní investoři prohlubují potravinovou krizi