Zvýšil se prodej aut v EU, pouze Dacia rostla rychleji než Škoda Auto

Továrna na osobní automobily Škoda. Na snímku svařovna

Továrna na osobní automobily Škoda. Na snímku svařovna Zdroj: Kotatko Jiri

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se za celý loňský rok zvýšil o 5,7 procenta, a vykázal tak první nárůst po šesti letech poklesu. Mezi značkami, které zaznamenaly nejsilnější růst prodeje, figurovala česká Škoda Auto.

V prosinci se prodej nových vozů zvýšil meziročně o 4,7 procenta na 951 230 kusů. Byl to už šestnáctý měsíc vzestupu za sebou.

Za celý rok se v EU prodalo 12 550 771 osobních automobilů. Podle českého Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej nových aut na českém trhu loni zvýšil o 16,7 procenta na rekordních 192 314 vozů. Po pětiprocentním poklesu z roku 2013 se tak český trh opět vrátil k růstu.

Vzestup v Evropě táhl silný růst na trzích Španělska a Británie. Solidně rostl prodej v Itálii a v Německu, Francie naopak stagnovala.

Volkswagen Group zvýšil tržní podíl

Odbyt vozů největší evropské automobilové skupiny Volkswagen, k níž patří i česká Škoda Auto, vzrostl loni o 7,2 procenta. Volkswagen Group si díky tomu zvýšila podíl na trhu na 25,4 procenta z úrovně 25 procent v roce 2013.

Skupině k silnému růstu podstatně dopomohla Škoda Auto, jejíž prodej vzrostl o 14,2 procenta. Škoda svým loňským nárůstem předčila většinu konkurentů a z evropských masových výrobců zaznamenala vyšší tempo prodejní expanze jen rumunská Dacia.

Česko se může svézt s německými automobilkami

Dva největší trhy Německo a Británie jsou pro Evropu podle analytika poradenské firmy KPMG Jana Linharta určitým prvkem stability a prodeje aut se příliš nelišily od předkrizových let, jakkoliv v uplynulých letech také čelily výkyvům v důsledku poklesu prodejů a také uměle vyvolané poptávky po zavedení tzv. šrotovného. V Německu se loni prodalo o tři procenta méně vozů než před krizí, v Británii o tři procenta více.

„Celoroční růst evropského trhu dává dobrou naději i do budoucna. Očekáváme, že i v roce 2015 trh poroste jednociferným tempem. Výbornou zprávou pro české dodavatele automobilek je, že se daří především německým automobilkám, do kterých míří významná část dílů vyráběných v České republice. Společně s nárůstem výroby všech výrobců působících v České republice to znamená další navýšení pozitivního efektu automobilového průmyslu pro celou ekonomiku,“ dodal Linhart.

Evropský automobilový trh se v druhé polovině roku 2013 začal zotavovat ze šestiletého útlumu. Nadále však zůstává hluboko pod svým vrcholem z období před příchodem světové finanční krize.