„Malá Blanka“: Trojský most se již prodražil o 148 milionů

Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.

Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích. Zdroj: ctk

Auta po novém Trojském mostě v Praze ještě zdaleka nejezdí a stavba, o kterou se v minulosti zajímala policie, se již proti plánu prodražila o 148 milionů korun. Trojský tunel navazuje na raženou část pražského komplexu Blanka. Stavební práce na tomto projektu chce nyní firma Metrostav zastavit. Praha totiž odmítá platit a smlouvy se stavební firmou označuje za neplatné.

Praha za výstavbu Trojského mostu mezi Holešovicemi a Trójou již zaplatila 644 milionů korun, což je o 148 milionů korun víc, než se dohodlo se stavební firmou Metrostav. Podle kontrolorů z magistrátu, kteří stavbu prověřují, navíc mohlo v souvislosti se stavbou dojít k porušení zákona o veřejných zakázkách.

Faktury a dokumenty vztahující se k Trojskému mostu si kontrolní odbor vyžádal poté, co se v médiích objevila informace, že se stavba prodraží z původních 496 milionů až na 1,2 miliardy. „Na základě vysoutěžené ceny byla v roce 2011 uzavřena s Metrostavem dohoda o způsobu fakturace s tím, že je možné fakturovat pouze do výše 496 milionů korun bez souhlasu rady města,“ píše se ve zprávě.

Souhlas města chybí

Kontrola předběžných faktur zjistila, že celkem bylo uhrazeno již 644 milionů korun, ale souhlas rady hlavního města v předložené dokumentaci podle kontrolorů chybí. V médiích se objevily rovněž informace, že k Trojskému mostu neexistuje řádná smlouva. Město chtělo podepsat s Metrostavem, který jej buduje, dohodu o narovnání, k tomu zatím nedošlo.

Most je součástí tunelového komplexu Blanka, který má vyjít na skoro 37 miliard korun, tedy o deset miliard více, než byla původní cena. Město navíc minulý týden zpochybnilo platnost smlouvy na výstavbu komplexu.

Most nerespektuje původní zadání

O stavbu mostu se již v minulosti zajímala protikorupční policie kvůli podezření z podvodu a porušení povinnosti při správě cizího majetku, případ však loni odložila. Nový Trojský most není podle města postaven podle původního zadání, navíc pokyn k samotné stavbě v roce 2009 nedali politici, ale úředníci.

Zhruba 260 metrů dlouhý most spojující holešovický a trojský břeh Vltavy navazuje na budovaný tunelový komplex Blanka. Jeho stavbu se firma Metrostav rozhodla zastavit. Město totiž neplatí faktury a radní dokonce hovoří o nelegálnosti celé stavby.

Trasa pražského dopravního komplexu Blanka Mapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka

Praha a stavební firma Metrostav chtějí o problematice tunelu Blanka jednat do pátku, kdy vystoupí se společným prohlášením. Dohodli jsme se, že do té doby nebudeme průběh jednání komentovat, řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Už nyní je jasné, že se Praha snaží předejít zastavení stavby, kterou Metrostav avizoval na 7. prosince.