Metrostav zachraňuje slovenskou sestru Doprastav

Metrostav

Metrostav Zdroj: E15 Richard Rames

Tuzemský stavební gigant Metrostav musel vyrazit na pomoc spřízněné velké firmě ze Slovenska. Tamní Doprastav, v němž drží Metrostav téměř poloviční podíl a současně oba patří do skupiny DDM, se navzdory tržbám kolem sedmi miliard korun propadl do ztráty.

Metrostav proto koupil od slovenského podniku společnosti PK Metrostav a Doprastav Asfalt, které provozují devět lomů a řadu obaloven vyrábějících asfalt včetně jednoho provozu v Polsku. Doprastav se tím dostal k potřebné hotovosti. O jakou částku jde, nechtěla ani jedna ze stran upřesnit.

Samotný Metrostav se k pomoci firmě přímo nepřihlásil. „Rozšiřujeme angažovanost v zahraničí. Lomy jsou v místech budoucí výstavby komunikací a i obalovny jsou umístěny v atraktivních lokalitách,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Otázku, zda účelem transakce bylo poskytnout Doprastavu finanční injekci, nechal bez odpovědi.

Na Slovensku ale pozadí obchodu tajemstvím není. „My jsme to udělali jen kvůli získání potřebných peněz,“ řekl slovenským Hospodářským novinám prezident Doprastavu Dušan Mráz. Také slovenská agentura TASR za důvod akvizice označila hospodářské problémy Doprastavu. Do červených čísel stáhly podnik hlavně zvýšené náklady na zakázky v Polsku. Firmě navíc klesají objednávky a musela propustit kolem 200 lidí. Další výpovědi nevylučuje. K loňským výsledkům se společnost zatím nevyjádřila, za rok 2011 ale Doprastav poprvé ve své historii vykázal provozní ztrátu kolem 20 milionů eur, tedy půl miliardy korun.

Mráz ve vyjádření citovaném agenturou TASR uvedl, že za určitých podmínek může Doprastav získat obě prodané dcery zpět. Navzdory potížím je totiž podnik na Slovensku ve hře o lukrativní dopravní zakázky.

Konkrétně jde o výstavbu čtrnácti kilometrů dálnice D1 s tunelem Višňové. Doprastav s Metrostavem tam v loňském tendru skončily na druhém místě s nabídkou 383 milionů eur, zhruba deseti miliard korun. S ještě nižší nabídkou je ale předstihla Skanska ve sdružení se Strabagem. Avšak Doprastav podle neoficiálních informací podal vůči vyhodnocování nabídek námitky. Tendr zahájený už téměř před rokem tak stále ještě není u konce. Podobně soupeří Metrostav se Skanskou i v Česku v miliardovém tendru na železniční koridor Plzeň–Rokycany. Ovšem v tomto případě Metrostav vyhrál a Skanska se odvolává.

Druhé želízko v ohni má Doprastav v případě plánovaného dvanáctikilometrového úseku slovenské dálnice D3 mezi obcemi Svrčinovec a Skalité. Tam ve sdružení s Doprastavem, Váhostavem a Strabagem podal v tendru nabídku za 329 milionů eur.