Nové letiště v Istanbulu sbírá turecká i světová prvenství

Stávající letiště v istanbulu jsou přeplněná, měto proto potřebuje další

Stávající letiště v istanbulu jsou přeplněná, měto proto potřebuje další Zdroj: CC BY-SA 2.0: Austin555

Aukci o stavbu a provoz třetího istanbulského letiště vyhrálo místní konsorcium v čele se stavební firmou Limak Holding. Firma v boji o letiště, které má mít jeden z největších terminálů na světě, porazila zahraniční konkurenci, když nabídla částku, která z prodeje činí největší aukci v turecké historii. Obří projekt může dosáhnout i dalších primátů.

Vítězné konsorcium nabídlo 22,2 miliardy eur, Limak Holding a další firmy si za tuto sumu zajistí právo na provoz letiště na 25 let. Dalších 10 miliard eur bude podle tureckého ministra dopravy Binaliho Yildirima stát stavba letiště.

Ministerstvo dopravy plánuje, že třetí istanbulské letiště se svou kapacitou 150 milionů cestujících ročně ztrojnásobí kapacity všech letišt ve městě. Podle vlády se nové letiště stane vůbec největším terminálem pro mezinárodní dopravu. Letiště v Dubaji ale plánuje své kapacity do roku 2025 zvětšit na 160 milionů cestujících ročně, čímž by to istanbulské překonalo.

Nové letiště vznikne na sever od Istanbulu, na místě bývalého uhelného dolu v evropské části země. Provoz na částečně dokončeném letišti by se měl rozběhnout už za tři a půl roku, zbylá dvě istanbulská letiště už totiž nemají prostor pro růst. Po úplném dokončení bude mít letiště šest drah a bude se rozprostírat na ploše 3500 hektarů, téměř třikrát větší než nejrušnější evropské letiště, londýnské Heathrow.

Vítězní konsorcium pěti tureckých firem vyhrálo tendr, když skoro zdvojnásobilo vyvolávací nabídku 12,7 miliardy eur. Druhé skončilo konsorcium turecké společnosti IC Ibrahim Cecen Yatirim Holding a německého Fraportu, provozovatele letiště ve Frankfurtu nad Mohanem. Konsorcium provozující letiště v Antalyi nabídko 20 miliard eur. Třetí v pořadí, turecká firma TAV Airports Holding, v níž drží podíl francouzská Aeroports de Paris, z aukce odstoupila poté, co nabídla těsně nad 22 miliard eur.