Otevření nového letiště v Berlíně brání protipožární systém

Letiště Berlin Brandenburg International

Letiště Berlin Brandenburg International Zdroj: berlin-airport.de

Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
20
Fotogalerie
Nejméně o dva měsíce se posune otevření nového berlínského letiště, které bylo plánováno na 3. června. Oznámili to na mimořádné tiskové konferenci zástupci provozovatele letiště. Důvodem dalšího posunu zprovoznění obřího projektu za 2,5 miliardy eur (62,8 miliardy korun) jsou podle nich tentokrát problémy s protipožárním zabezpečením.

Berlínský primátor Klaus Wowereit uvedl, že očekává otevření na počátku srpna po skončení letních prázdnin na severu Německa. Přesnější termín ale nikdo z účastníků tiskové konference nechtěl uvést.

Dobudovávané letiště Willyho Brandta na jižním okraji Berlína nahradí obě současná metropolitní letiště - Tegel a Schönefeld. Jejich připravovaný přesun, který měl vyvrcholit unikátní stěhovací akcí v noci z 2. na 3. června, byl s okamžitou platností zastaven, aby mohly být urychleně přepracovány letové plány pro letní sezonu.

Nové letiště v Berlíně - vizualizace

O výstavbě nového berlínského letiště, které vzniká rozšířením Schönefeldu, bylo rozhodnuto už v roce 1996. Stavět se ale začalo až o 12 let později. Původně mělo zahájit provoz v listopadu 2011. Kvůli insolvenci jedné ze stavebních firem a potřebě vybudovat dodatečné pavilony pro nové bezpečnostní skenery na tekutiny bylo otevření však předloni posunuto na začátek června 2012.

Wowereit vyčíslil ztráty kvůli novému zdržení na 15 milionů eur (378 milionů korun) měsíčně. Podle šéfa braniborské obchodní a průmyslové komory Victora Stimminga letiště riskuje hlavně ztrátu image. Největší německé aerolinie Lufthansa už oznámily, že se nová situace jejich letního letového plánu nijak nedotkne.

Nové berlínské letiště má ročně odbavit nejméně 27 milionů pasažérů. Jeho kapacita má ale postupně narůst až na 45 milionů cestujících za rok. Údajně nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším zaměstnavatelem v regionu. Přímo dá práci asi 20.000 lidí, dalších 40.000 míst na něj bude navázáno nepřímo.