Pošvářová: Novela o výkupech několikanásobně zdraží stavby dálnic

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu Zdroj: ctk

Pokud Senát schválí novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, může stát zaplatit za vykoupení pozemků na 20 kilometrů dálnice až půl miliardy korun namísto dosavadních 60 milionů korun. Upozorňuje na to bývalá ředitelka kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová, která kandiduje do Senátu za Stranu zelených. Novela podle ní nahrává spekulacím z pozemky.

Norma předpokládá, že pokud se vlastníci pozemků rozhodnou prodat státu požadované pozemky dobrovolně, budou moci získat za čtvereční metr zemědělské půdy až 525 korun jako bonus k ceně stanovené znaleckým posudkem. Bonus ale bude klesat v čase. Při dalších nabídkách už bude nižší. Cena zemědělské půdy i s bonusem nebude moci překročit tři čtvrtiny ceny stavebního pozemku v dané lokalitě.

Zákon teď umožňuje vyplácet bonusy od osmi do 35 korun za čtvereční metr, tedy dvojnásobek odhadní ceny. To podle vlády není dostatečně motivující pro vlastníky pozemků. Aby se urychlil jejich výkup, umožňuje novela zvýšit odhadní cenu osminásobně a ve výjimečných případech bude moci ministr dopravy cenu navýšit až šestnáctinásobně.

„Za 20 kilometrů prosté dálnice bez mimoúrovňových křížení, bez sjezdů a obslužných komunikací se v současné době zaplatí 60 milionů korun. Při osminásobku to bude 240 milionů a při rozhodnutí ministra o šestnáctinásobku to bude půl miliardy,“ demonstrovala dnes Pošvářová hrozící prodražení výkupů. U úseků s mimoúrovňovým křížením může podle ní být cena ještě dvakrát vyšší.

Výkupy pozemků spolknou celý rozpočet na dálnice

Změnou zákona chce ministerstvo dopravy dosáhnout zvýšení cen zemědělských pozemků pod budoucími komunikacemi na průměrných 200 korun za metr. To podle vyjádření úřadu odpovídá cenám před loňským začátkem platnosti zákona, který kvůli spekulacím s pozemky ceny výrazně omezil. V současnosti připravovaná novela ale umožní ministru dopravy tuto cenu víc jak dvojnásobně navýšit.

„Pan ministr před několika málo týdny sdělil, že chce vystavět do tří let 60 kilometrů dálnic za osm miliard. Těch osm nebo možná šest miliard bude ale potřeba na výkupy pozemků,“ varovala Pošvářová, která po lednovém odvolání z ŘSD krátce působila jako poradkyně Prachaře a nyní radí na ministerstvu spravedlnosti. To vede také ministryně za ANO Helena Válková.

Novela prý posílí korupci

Podle Pošvářové úprava umožní spekulativní nákup pozemků a zakryje neschopnost státních úředníků vykoupit pozemky na stavbu silnic za současných podmínek. Situaci v dopravě podle ní navíc může zhoršit i novela zákona o veřejných zakázkách z dílny ministerstva pro místní rozvoj, která má umožnit zjednodušené výběrové řízení na stavební práce i při účasti jednoho zájemce do 50 milionů korun a stanovit limit pro vícepráce do 50 procent ceny zakázky. Dnes je povoleno navýšení ceny do 20 procent a při účasti jediného uchazeče se tendr musí zrušit.

„Jsme blíže ke korupci v dopravních stavbách,“ tvrdí Pošvářová. Podobně argumentovala opozice při schvalování novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury ve Sněmovně. Prachař to ale odmítl. O výjimce pro výkupní cenu bude nakonec rozhodovat ministr dopravy s ohledem na okolnosti, pokud bude nutné odstranit zjevné nespravedlnosti v případě nabízené ceny, uvedl tehdy.