ŘSD čeká personální audit, změna struktury a nové vedení, říká ministr Prachař

Ministr dopravy Antonín Prachař dříve působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Ministr dopravy Antonín Prachař dříve působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: ctk

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) pošle na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) personální audit, který do dvou měsíců vybere nové vedení. Do té doby budou pověřeni řízením současný generální ředitel ŘSD Pavel Kočica a dále ředitelé pro ekonomiku, výstavbu a provoz. Ministr zároveň uvedl, že nechal prověřit výběrová řízení zadaná svým předchůdcem Zdeňkem Žákem.

Měnit by se měla celková struktura ŘSD. Ta podle prachaře nemůže zůstat ve formě příspěvkové organizace. Jedinou alternativou, kterou je tak možné udělat v krátkém čase, je změnit ŘSD na státní podnik. Diskuse o změně struktury zahájil už bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. Změna měla umožnit ředitelství, které působí jako investor staveb a údržby silnic, čerpat i jiné prostředky než dotace z národního rozpočtu a z EU.

„Není mojí vizí vybrat jednoho člověka do pozice generálního ředitele a tuto organizaci nechat stejným způsobem fungovat dál,“ uvedl Prachař s tím, že změnu fungování ŘSD není možné vyřešit pouze obměnou generálního ředitele. Obměnit je podle něj nutné celý tým řídících pracovníků, na čemž má auditorský výbor začít pracovat od pondělí. Otázky kolem výměny vedení ŘSD vyvolalo odvolání ředitelky úseku kontroly staveb Miloslavy Pošvářové. O té Prachař už dříve uvedl, že by jí rád na ŘSD vrátil a oznámil, že je ochoten odvolat stávajícího generálního ředitele Kočicu. Konkrétní pozici, na kterou by se Pošvářová měla vrátit, dodnes neuvedl.

Pošvářovou odvolal právě Kočica kvůli nekomunikaci s vedením a zadržování výsledků kontrolních vrtů z D47. Odvolaná šéfka úseku kontroly si ale jako podmínku návratu do státní organizaci stanovila odchod současného generálního ředitele a dalších členů vedení ŘSD.

Prověrka výběrových řízení

Další audit se má podle Prachaře zaměřit na podmínky výběrových řízení, které zadalo předchozí vedení resortu. Zkontrolovány by měly být všechny tendry a podle toho se ministr hodlá rozhodnout, která řízení budou dokončena a která naopak úřad zruší.

Upozornil zejména na tendr na nového provozovatele centrálního registru vozidel, který na konci předchozího roku na poslední chvíli vypsal exministr Žák. Termín nabídek do tohoto výběrového řízení končí 27. března a stávající smlouva je do konce března. Vybrat proto vítěze soutěže není v takto krátkém čase možné, dodal Prachař s tím, že řešení této situace chce nalézt v součinnosti s vládou.

Kromě výběrových řízení se chystá nové vedení ministerstva prověřit i stávající smlouvy, které má úřad a jeho podřízené organizace s externími dodavateli služeb. Tyto zakázky chce totiž ministerstvo omezit na minimum a externím dodavatelům přenechat jen ty činnosti, které nebude schopné pokrýt vlastními zaměstnanci, dodal první náměstek Milan Feranec.

Priority nového ministra dopravy
Mezi nejdůležitější stavby, kterým se chce ministerstvo dopravy věnovat v první řadě, je napojení tuzemské silniční sítě na Rakousko prostřednictvím D3 a R52. V oblasti vodních staveb hodlá nový ministr prověřit dosavadní práce na získání ekologického posudku k děčínskému jezu. Proces posouzení dopadů této stavby se vleče od roku 2004 a dosud není hotový, dodal Prachař s tím, že dokončení jezu je prioritou resortu v oblasti vodní dopravy.
Důraz naopak nebude klást na projekt kanálu Dunaj - Odra -Labe. Dokud nebude známé jasné stanovisko Německa, zejména saské vlády, Rakouska a Slovenska, bylo by pouštění se do takto velkého projektu hazardem, uvedl nový šéf dopravního resortu. Přednost podle něj má mít dobudování silniční a železniční sítě.

Odvolaný ředitel ŘSD Čermák nastavil systém, který eliminuje vícepráce