Rumunsko a Bulharsko spojil nový most, teprve druhý za více než tisíc let

Hotový most mezi Vidinem a Calafatem

Hotový most mezi Vidinem a Calafatem Zdroj: FCC Construccion

Rozestavěný most v létě 2012
Stavba mostu
Stavba mostu mezi Vidinem a Calafatem
Stavba mostu mezi Vidinem a Calafatem
Stavba mostu mezi Vidinem a Calafatem
8
Fotogalerie
Po dlouhá staletí nevedl přes řeku Dunaj na rumunsko-bulharské hranici žádný most. Konstantinův most pocházející z dob Římské říše přestal sloužit asi ve čtvrtém století a další most přes Dunaj mezi Rumunskem a Bulharskem byl postaven až v roce 1954. Od 70. let se začalo hovořit o nutnosti výstavby druhého mostu, Rumunsko a Bulharsko nakonec nyní našly shodu a 14. června bude otevřen mezi bulharským Vidinem a rumunským Calafatem druhý most přes Dunaj na hranici obou zemí.

Bulhaři celá léta trvali na tom, aby se společný most postavil v západní části přes 600 kilometrů dlouhé společné hranice. Tím by totiž navazoval na mezinárodní silnice a dálnice vedoucí do Řecka a Turecka. Jedná se především o takzvaný „koridor 4“, který spojuje německé Drážďany s Istanbulem. Bulharskou ekonomiku zasáhly také balkánské války, protože po uzavření hranic se Srbskem kvůli sankcím v 90. letech zůstalo západní a střední Bulharsko odříznuté od Evropy.

Bukurešť zase chtěla postavit most východněji, protože spekulovala s tím, že rozšířením mezinárodních tras přes své zemí získá více příjmů z provozu dálnice. Dohoda byla nakonec podepsána v červnu 2000, zvítězil bulharský návrh.

Částečně zavěšený most je dlouhý necelé dva kilometry (1951 metrů) a je koncipován pro automobilovou i železniční dopravu, je na něm i cyklostezka a část pro chodce. Most vybudovala španělská stavební společnost Fomento de Construcciones y Contratas a náklady na jeho vybudování dosáhly 226 milionů eur (5,8 miliardy korun). Z toho 70 milionů eur pochází z fondu Evropské unie ISPA, stejnou částku poskytla jako půjčku Evropská investiční banka a 60 milionů zaplatila bulharská vláda. Zbytek zaplatily francouzské a německé rozvojové instituce, Bukurešť financovala silniční a železniční infrastrukturu na svém území.

Poplatek za přejezd mostu je stanoven na šest eur (asi 150 korun), za trajekt se platilo 26 eur (665 korun), což mnohé řidiče odrazovalo. Asi 80 procent vybraných peněz poputuje do bulharské kasy.

Hraničních přechodů bude i s novým mostem málo

Most se skládá z 12 pilířů, které jsou v nesplavné části řeky od sebe vzdálené 80 metrů a rozpětí lanové části mostu ve splavném úseku Dunaje je 180 metrů. Nejdelší zavěšený most na světě, Ruský most na ruském Dálném východě, má pro srovnání rozpětí 1104 metrů.

I po otevření nového mostu bude Bulharsko a Rumunsko spojovat jen pět silničních hraničních přechodů, na ostatních je nutné využít trajekt. Na hranici Bulharska s Řeckem, která je o sto kilometrů kratší, je přitom silničních přechodů deset.

Vůbec nejdelším mostem na světě je železniční Velký most mezi Tan-jangem a Kchun-šanem s téměř 165 kilometry (zhruba jako vzdálenost z Prahy do Aše), který byl otevřen v roce 2011. Nejdelším mostem mimo Asii je americký most přes jezero Pontchartrain s 38 kilometry, evropský primát drží s délkou 17,2 kilometru portugalský most Vaska de Gamy a český od září 2010 Radotínský most na pražském okruhu R1 s délkou 2291 metrů. Vůbec nejdelším mostem přes vodu je silniční čínský Most Čching-tao (též Most Ťiao-čou) s délkou 42,5 kilometru.