Sesuv na dálnici D8 má odstranit Eurovia, na tendr prý není čas

Rozestavěná dálnice D8

Rozestavěná dálnice D8 Zdroj: ctk/ap

Ministerstvo dopravy chce zadat společnosti Eurovia CS bez soutěže zakázku za zhruba 72 milionů korun. Za tuto sumu má firma stabilizovat sesuv zeminy, který loni v červnu zavalil rozestavěnou dálnici D8 u obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Materiál s návrhem na zahájení jednání s firmou, která zároveň staví samotnou dálnici D8, chce na pondělním jednání předložit kabinetu ministr dopravy Antonín Prachař.

Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodňuje to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci ní by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody.

Současná zakázka, jejíž součástí je odtěžení části svahu, má pouze zabránit dalším hrozícím sesuvům, upozornil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Pro další stavební práce, které nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní, bude úřad dodavatel vybírat později, dodal.

Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

Hrozí další sesuvy

„Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Sesuv na dálnici D8

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

Ministerstvo prý získalo slevu

Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 milionů korun. Konečných 72 milionů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení, dodalo v materiálu ministerstvo.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.

Antonín Prachař: Za developerské projekty ČD by měl někdo sedět