Skanska zvítězila v tendru na modernizaci D1. Nejnižší cenu ale nenabídla

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Novak Tomas/Euro

Dálnici D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou zmodernizuje společnost Skanska. V zakázce na opravu zhruba čtyřkilometrového úseku zvítězila s cenou 452 milionů korun. Vítěze tendru doporučila výběrová komise poté, co vyloučila nejlevnější nabídku italské společnosti Serenissima construzioni. Proti rozhodnutí ŘSD se mohou neúspěšní uchazeči odvolat.

„Serenissima construzioni ve své nabídce nepředložila přílohu C soupisu prací stavby 'Seznamy hodinových sazeb a cen materiálů, profesí a strojů', která je nedílnou součástí soupisu prací stavby,“ uvedlo ŘSD jako důvod vyloučení italské stavební firmy. Tu ŘSD vyloučilo i v případě dalšího z tendrů na modernizaci D1, úseku mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, ve kterém zvítězilo konsorcium tvořené společnostmi Metrostav, Swietelski a Hochtief.

Neposkytnutím přílohy sloužící pro budoucí výpočet ceny víceprací, by byla podle ŘSD italská společnost zvýhodněná proti ostatním uchazečům, které materiál dodaly. Ta ale s vyřazením z tendrů nesouhlasí a chystá se proti rozhodnutí ŘSD podat námitku a případně i je ochotná spor řešit i soudně, uvedly dnešní Hospodářské noviny. Podle ní pravidla tendru umožňovaly dodání této přílohy dodatečně.

D1 je deset let za svou životností

Modernizace úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou je jedním ze tří, které chce ŘSD v letošním roce začít stavět. V plánu je rovněž modernizace dálničních úseků Měřín - Valašské Meziříčí a Ostrovačice - Kývalka. Pokračovat budou rovněž zpožděné stavby na úsecích Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš, které nebyly dokončenu v loňském roce.

Hodnotu projektu na modernizaci zhruba pětikilometrového úseku Hvězdonice - Ostředek odhadovalo ŘSD při zadání stavební zakázky na necelých 580 milionů korun. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.