Dělníci během rekonstrukce ve stanici kompletně vyměnili původní materiály a technologie, které zde byly od její výstavby v 80. letech minulého století. V rámci modernizace stanice mimo jiné získala například i nové nástupiště nebo automat na lístky, v němž mohou cestující platit bezkontaktní platební kartou, mincemi i bankovkami. Na stěně podél jezdících schodů budou nainstalovány reklamní digitální panely.
„Národní třída byla modernizována nejen po vizuální stránce, ale výrazně se také zefektivnila její funkčnost a údržba,“ uvedl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. Nejvýraznější změnu stanice představuje nové řešení přístupu na nástupiště a výměna eskalátorů. Povrchový vestibul byl zrušen a původně jednolitý úsek dlouhých eskalátorů je rozdělen na dvě části.
První trojice pohyblivých schodů nyní cestující dopraví z nástupiště do nově vybudovaného vestibulu v druhém podzemním podlaží budovaného obchodního centra. Z něj míří druhá trojice eskalátorů na povrch – ústí na roh ulic Purkyňova a Spálená.
Národní třída | |
---|---|
Investiční náklady: | 671 mil. Kč |
Doba výstavby: | 07/2012 – 06/2014 |
Zároveň zůstaly ve stanici zachovány dvě dvojice bezbariérových výtahů, vybudované v letech 2010 až 2011, které vedou z nástupiště do přestupní chodby a odtud do blízkosti tramvajové zastávky Lazarská. Na výstup z výtahu do Lazarské ulice navazuje opravená tramvajová trať a zastávka, kde mohou pohodlně nastoupit a vystoupit lidé na vozíčku nebo rodiny s kočárky. Tramvaje tudy začnou jezdit v sobotu časně ráno.
„Díky rekonstrukci Národní třídy má pražské metro naprosto moderní stanici na technologicky i architektonicky nejvyšší úrovni, a to včetně již dříve realizovaného bezbariérového přístupu,” uvedl radní pro dopravu Jiří Pařízek.
První cestující ve stanici Národní třída vystoupili v pátek krátce před půl třetí odpoledne. Průchod nově vznikajícím nákupním centrem Quadrio nad stanicí metra zatím otevřen není. Budova za více než tři miliardy bude dokončena až v závěru roku.
Čistější záchody
Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) při slavnostním otevření podle ČTK sdělil, že se zasadí o čistější toalety v metru. Chce, aby byly všechny linky pokryty mobilním signálem a cestující se v nich mohli připojit na wi-fi. Všechny stanice by měly mít informace nejenom v českém, ale i anglickém jazyce. Přibývat by mělo i bezbariérových stanic a zastávek.
Základní technická data – Národní třída: | |
---|---|
Zahájení provozu: | 2. 11. 1985 (povodně 2002 – stanice uzavřena od 13. 8., otevřena po rekonstrukci 1. 3. 2003) |
Typ stanice: | ražená pilířová |
Konstrukce stanice: | trojlodní se zkráceným středním tunelem, který přechází do přístupové chodby k eskalátorům |
Délka stanice: | 111,5 m |
Hloubka pod terénem: | 39 m |
Šířka nástupiště: | 18 m |
Obestavěný prostor: | cca 53 000 m3 |
Eskalátory: | 1. úsek (nástupiště – 2. pp) – 63 m, 3 ramena, dopravní rychlost 0,65 m/s, dopravní výška 27,4 m; sklon ramen pohyblivých schodů = 30°, 2. úsek (2. pp – Spálená ul.) – 24 m, 3 ramena, dopravní rychlost 0,65 m/s, dopravní výška 9,7 m; sklon ramen pohyblivých schodů = 30° |
Bezbariérový přístup: | dvojice výtahů z nástupiště metra do přestupní chodby, odtud navazující dva výtahy do ul. M. D. Rettigové k tramvajové zastávce Lazarská (otevřeno 6. 5. 2011) |
Dodavatelé stavby : | Projektant – Metroprojekt Praha, Obstaratel inženýrské činnosti – Inženýring dopravních staveb, Dodavatelé – Sdružení OHL ŽS, Prominecon Group, Syner, Metrostav, Brema, Colsys, VVS-Výtahy, JCDecaux, JaP - Jacina, Schindler |
Zdroj DPP