Stanice metra Národní třída opět funguje. Po dvou letech

V Praze se dnes po dvou letech otevřela zrekonstruovaná stanice metra B Národní třída

V Praze se dnes po dvou letech otevřela zrekonstruovaná stanice metra B Národní třída Zdroj: CTK

Ve stanici je umístěn nový automat na lístky, v němž mohou cestující platit bezkontaktní platební kartou, mincemi i bankovkami
Při rekonstrukci stanice dělníci vyměnili obklady, technologie a technologické zázemí
Kompletní oprava stanice stála město 671 milionů korun
V částce je započtena výstavba vestibulu, oprava eskalátorů a stanice i vybudování bezbariérového výtahu
Na stěně podél jezdících schodů budou nainstalovány reklamní digitální panely
12
Fotogalerie
Cestující pražskou linkou metra B mohou po dvou letech opět vystoupit ve stanici Národní třída. Zastávku podzemní dráhy na dlouhou dobu uzavřela výstavba nákupního centra Quadrio. Za kompletní rekonstrukci jednoho z nejvytíženějších a nejvýznamnějších dopravních uzlů hlavní město zaplatilo 671 milionů korun.

Dělníci během rekonstrukce ve stanici kompletně vyměnili původní materiály a technologie, které zde byly od její výstavby v 80. letech minulého století. V rámci modernizace stanice mimo jiné získala například i nové nástupiště nebo automat na lístky, v němž mohou cestující platit bezkontaktní platební kartou, mincemi i bankovkami. Na stěně podél jezdících schodů budou nainstalovány reklamní digitální panely.

„Národní třída byla modernizována nejen po vizuální stránce, ale výrazně se také zefektivnila její funkčnost a údržba,“ uvedl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. Nejvýraznější změnu stanice představuje nové řešení přístupu na nástupiště a výměna eskalátorů. Povrchový vestibul byl zrušen a původně jednolitý úsek dlouhých eskalátorů je rozdělen na dvě části.

První trojice pohyblivých schodů nyní cestující dopraví z nástupiště do nově vybudovaného vestibulu v druhém podzemním podlaží budovaného obchodního centra. Z něj míří druhá trojice eskalátorů na povrch – ústí na roh ulic Purkyňova a Spálená.

Národní třída
Investiční náklady:671 mil. Kč
Doba výstavby:07/2012 – 06/2014

Zároveň zůstaly ve stanici zachovány dvě dvojice bezbariérových výtahů, vybudované v letech 2010 až 2011, které vedou z nástupiště do přestupní chodby a odtud do blízkosti tramvajové zastávky Lazarská. Na výstup z výtahu do Lazarské ulice navazuje opravená tramvajová trať a zastávka, kde mohou pohodlně nastoupit a vystoupit lidé na vozíčku nebo rodiny s kočárky. Tramvaje tudy začnou jezdit v sobotu časně ráno.

„Díky rekonstrukci Národní třídy má pražské metro naprosto moderní stanici na technologicky i architektonicky nejvyšší úrovni, a to včetně již dříve realizovaného bezbariérového přístupu,” uvedl radní pro dopravu Jiří Pařízek.

První cestující ve stanici Národní třída vystoupili v pátek krátce před půl třetí odpoledne. Průchod nově vznikajícím nákupním centrem Quadrio nad stanicí metra zatím otevřen není. Budova za více než tři miliardy bude dokončena až v závěru roku.

Čistější záchody

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) při slavnostním otevření podle ČTK sdělil, že se zasadí o čistější toalety v metru. Chce, aby byly všechny linky pokryty mobilním signálem a cestující se v nich mohli připojit na wi-fi. Všechny stanice by měly mít informace nejenom v českém, ale i anglickém jazyce. Přibývat by mělo i bezbariérových stanic a zastávek.

Základní technická data – Národní třída:
Zahájení provozu: 2. 11. 1985 (povodně 2002 – stanice uzavřena od 13. 8., otevřena po rekonstrukci 1. 3. 2003)
Typ stanice: ražená pilířová
Konstrukce stanice:trojlodní se zkráceným středním tunelem, který přechází do přístupové chodby k eskalátorům
Délka stanice: 111,5 m
Hloubka pod terénem: 39 m
Šířka nástupiště:18 m
Obestavěný prostor:cca 53 000 m3
Eskalátory: 1. úsek (nástupiště – 2. pp) – 63 m, 3 ramena, dopravní rychlost 0,65 m/s, dopravní výška 27,4 m; sklon ramen pohyblivých schodů = 30°,
2. úsek (2. pp – Spálená ul.) – 24 m, 3 ramena, dopravní rychlost 0,65 m/s, dopravní výška 9,7 m; sklon ramen pohyblivých schodů = 30°
Bezbariérový přístup: dvojice výtahů z nástupiště metra do přestupní chodby, odtud navazující dva výtahy do ul. M. D. Rettigové k tramvajové zastávce Lazarská (otevřeno 6. 5. 2011)
Dodavatelé stavby : Projektant – Metroprojekt Praha, Obstaratel inženýrské činnosti – Inženýring dopravních staveb, Dodavatelé – Sdružení OHL ŽS, Prominecon Group, Syner, Metrostav, Brema, Colsys, VVS-Výtahy, JCDecaux, JaP - Jacina, Schindler

Zdroj DPP