Andruško skončí v čele Novy, vedení převezme David Stogel

Jan Andruško

Jan Andruško Zdroj: Euro Hynek Glos

Personální zemětřesení ve skupině CME po srpnovém odchodu jejího letitého šéfa Adriana Sarbua pokračuje. Dosavadní generální ředitel nejsledovanější komerční televize v Česku Jan Andruško se dnes rozhodl rezignovat na funkci, a to ke konci října. Společnost CET 21, která vlastní licenci k vysílání Novy, proto do pozice zástupce generálního ředitele jmenovala Davida Stogela.

David Stogel se do Novy vrací po necelých třech letech. Od roku 2005 do předloňského roku v ní působil jako programový a posléze na půl roku i výkonný ředitel. S televizním vysíláním má dvacetileté zkušenosti – v roce 1993 byl mimo jiné jedním z prvních zaměstnanců při rozjezdu aktivit nynějšího majitele Novy, společnosti Central European Media Enterprises (CME), ve střední a východní Evropě.

Právník Jan Andruško stál v čele Novy téměř tři roky od ledna 2011, vystřídal tehdy nynějšího šéfa veřejnoprávní České televize Petra Dvořáka. V krátké době tak končí další z nejvyšších šéfů stanic patřících do portfolia CME, jejímž téměř polovičním vlastníkem je mediální korporace Time Warner. Již v září byla odvolána šéfka slovenské sesterské stanice Novy, televize Markíza, Zuzana Ťapáková. V srpnu také skončil šéf zpravodajství Novy Vladimír Mužík.

Andruško je absolventem Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Poté se stal jedním ze zakladatelů právní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško, která poskytovala poradenství jak společnosti CET 21 vlastnící licence pro vysílání stanic Novy, tak jejímu majiteli, skupině CME.

Odvolání Andruška, o němž jako první informoval server Týden.cz, příchází v roce, v němž televize novým způsobem prodeje reklamy od letošního ledna výrazně zčeřila vody reklamního byznysu. Od ledna totiž výrazně zdražila měsíční ceníky reklamy a také odmítla nadále poskytovat množstevní slevy.

Odchod inzerentů a propad příjmů

To mimo jiné znamenalo v prvních měsících roku odchod velké části inzerentů včetně těch největších. Příjmy Novy z reklamy se tak v prvním pololetí letošního roku snížily o 39 procent, tedy zhruba o miliardu korun. Andruškův konec v čele Novy přichází jen dva týdny poté, co oznámil další zvýšení cen reklamy na Nově v příštím roce o zhruba deset procent.

Nova také pod Andruškovým vedením na začátku roku opustila současný systém měření sledovanosti a Asociaci televizních organizací (ATO). Společně s agenturou Médea založila vlastní Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS) a prostřednictvím společnsoti AC Nielsen hodlá spustit od ledna vlastní měření. Tento krok se ale stejně jako zvýšení cen reklamy inzerentům nelíbí. Za Andruška ale Nova spustila i tři nové kanály - Fanda, Smíchov a Telka, čímž počet stanic Novy stoupl na nynějších sedm.