Čeští GoodData získali další investici ve výši 25 milionů dolarů

Roman Staněk, zakladatel a CEO GoodData

Roman Staněk, zakladatel a CEO GoodData

Český technologický podnikatel Roman Staněk má našlápnuto k tomu, aby vybudoval svojí už třetí významnou společnost. Firma GoodData, kterou založil a řídí v San Franciscu, získala ve třetím investičním kole investici 25 milionů dolarů a celkově si už přišla na 53,5 milionu dolarů. Staněk chce peníze využít pro další rozvoj a budování obchodu a marketingu.

Aktuální investiční kolo vedl fond Tenaya Capital a financování se zúčastnili také současní investoři jako Andreessen Horowitz, Fidelity Investments či Next World Capital. První 2 miliony dolarů Staněk získal už v roce 2008.

GoodData se prozatím jeví jako největší projekt výkonného českého podnikatele. Roman Staněk už v roce 1999 prodal firmu NetBeans společnosti Sun Microsystems, která je nyní součástí Oraclu, a v roce 2006 zpeněžil Systinet nyní spadající pod Hewlett-Packard. Tyto projekty vždy dorostly to určité velikosti a došlo k jejich prodeji. S GoodData má podnikatel podle investorů mnohem vyšší plány.

Cloud a big data

Nový projekt těží ze dvou současných fenoménů: cloudu a analýzy dat. Společnosti po celém světě aktuálně řeší to, jak zpracovávat data, která se neustále kupí v jejich databázích. Už to nejsou pouze strukturované údaje z různých obchodních a finančních aplikací, ale také nestrukturovaná data jako e-maily, web, sociální sítě a další. Z těchto dat je nutné vytvářet smysluplné a srozumitelné výstupy, které například ukáží to, v jakých oblastech musí firma přidat, kam investovat, co zlepšit apod.

Na tzv. business intelligence pracuje více firem, včetně těch největších hráčů jako jsou Oracle, SAP, IBM nebo Microsoft, a kupí se rovněž nemalé množství startupů. Roman Staněk ale věří, že jeho firma v této oblasti naprosto mění hru. Například v tom, že se produkt nesnaží prodávat technologickým lidem, ale jako jednoduché řešení pro obchodní a marketingové týmy.

„Jsme průkopníky nového přístupu k business intelligence, který dokáže zpeněžit a přivést big data k životu,“ tvrdí Staněk. GoodData nabízí veškeré své funkce a aplikace v rámci cloudové služby ve webovém prohlížeči za pravidelné poplatky, což produkt zpřístupňuje také mladým společnostem. Ty už nemusí kupovat drahý software a servery, ale mohou platit pouze za to, kolik skutečně „spotřebují“.

Zákazníci si mohou GoodData napojit na celou řadu dalších cloudových služeb jako Salesforce.com, Google Analytics, Zendesk, Twilio apod. Z nich je pak možné získávat data a zobrazovat přehledné grafy, statistiky a využívat best practices.

Součástí jsou i nástroje pro marketingové a obchodní aktivity, což GoodData umožňuje dostat se k penězům těchto oddělení. Právě obchod a marketing mají v budoucnu utrácet za technologické nástroje více peněz, než IT oddělení, a technologické firmy se k těmto penězům chtějí dostat.

Miliardová firma

„Roman a jeho tým vybudovali výjimečnou společnost a stali se průkopníky nové generace platformy pro obchodní data. Jsme nadšení z toho, že můžeme být součástí nového investičního kola a věříme, že GoodData má potenciál být vítězem v obrovském stomiliardovém trhu s big data,“ popisuje situaci na trhu Brian Paul z investiční skupiny Tenaya Capital.

GoodData jsou aktuálně v silné růstové fázi, v roce 2011 příjmy společnosti rostly o 600 procent. Firma má 6 tisíc zákazníků včetně jmen jako AOL, Time Warner Cable, Groupon, Pandora Media, SugarCRM nebo Software AG, přičemž ještě před rokem jich bylo kolem 2 a půl tisíc. „Investujeme do nejrychleji rostoucích technologických společností s potenciálem být lídrem na trhu na globální úrovni. Věříme v GoodData jako v jedničku na trhu s obchodními daty,“ vzkazuje Craig Hanson z Next World Capital.

Investiční fond Andreessen Horowitz vidí původem českou společnost jako miliardový podnik. „GoodData mají vedoucí postavení, produkt a agresivní přístup k věci, díky kterým mění hru v oblasti business intelligence,“ komentuje zástupce fondu John O˙Farrell.

Prostor pro další růst je značný. Trh s aplikacemi jako službou (SaaS) v roce 2011 podle IDC představoval zhruba 13 miliard dolarů a do roku 2015 by toto číslo mělo narůst o více než 20 procent.

Roman Staněk chce nově získanou investici použít nejenom pro další vývoj produktu, ale také na budování obchodních a marketingových aktivit, které pojem cloudových aplikací a analýzy dat protlačí do širšího povědomí. „Je čas odpojit zásuvku starého modelu business intelligence. Je jasné, že je zastaralý,“ vzkazuje úspěšný podnikatel.

V GoodData v pracuje 180 zaměstnanců a i když má českého zakladatele a šéfa a množství českých pracovníků, firmu lze klasifikovat jako mezinárodní. Kolem 95 procent zákazníků společnosti pochází ze Spojených států, kde se s novými trendy jako jsou SaaS a big data seznamují rychleji než ve zbytku světa.

V GoodData pracovali například Jakub Nešetřil a Jan Moravec, kteří aktuálně rozjíždí svůj vlastní startup Apiary.io. Ten firmám umožňuje vyvíjet a spravovat aplikační rozhraní služeb (API), jenž slouží pro propojování s dalšími produkty a službami. S projektem už prošli proslulým britským akcelerátorem Springboard a získal investici 2 miliony korun.

S daty pracují také další české firmy. Se sociálními sítěmi si hrají SocialBakers a a identifikaci návštěvníků webu provádí .