Google reaguje na Facebook a Instagram a kupuje Snapseed

Sergey Brin, Google

Sergey Brin, Google Zdroj: profimedia.cz

Také Google si uvědomuje rostoucí důležitost ukládání a sdílení fotografií na internetu a sociálních sítích a učinil další krok k tomu, aby byl významnou součástí této hry. Společnost v krátkém prohlášení oznámila, že za nespecifikovanou částku kupuje německou firmu Nik Software stojící za řadou aplikací určených pro fotografy. Avšak tím nejdůležitějším aktivem, které Google zajímá, je mobilní aplikace Snapseed.

Jednou z nejoblíbenějších činností uživatelů na sociálních sítích a internetu je sdílení obrázků a fotografií. Zejména ony sociální sítě jsou touto aktivitou významně poháněny. Fenomén je navíc stále více posilován tím, jak roste kvalita fotoaparátů zabudovaných do chytrých telefonů a možnost nehrávat pořízené obrázky kdekoliv.

To už se projevuje na konkrétních číslech. Největší sběrnou fotek od uživatelů je už delší dobu Facebook, na který jeho uživatelé každý den nahrají přes 300 milionů obrázků a další stamiliony lidí si je pak prohlíží, komentují, dále sdílí a „lajkují“. Twitter oficiální čísla neuvádí, rostoucí důležitost vkládání obrázků nicméně demonstroval relativně nedávno tím, že spustil vlastní nástroj pro jejich ukládání a snaží se upozadit populární externí úložiště jako TwitPic a další.

Všichni sdílení fotky sociálně

To, jak je důležité uživatelům nabídnout jednoduché sdílení obrázků na internetu, ostatně ukázal Facebook, když za 300 milionů dolarů v hotovosti a 700 milionů v akciích (dnes už je tato hodnota mnohem menší) odkoupil stále populárnější Instagram. Ten po vydání verze pro Android rozšířil uživatelskou základnu na současných 80 milionů lidí a kromě toho Zuckerbergově týmu umožnil získat know how k tomu, jak na rychlé a pohodlné sdílení fotek a budování mobilních služeb.

Mobilní zařízení jsou v současné době nejpopulárnější nástroje pro sdílení a úpravu pořízených fotografií a Google díky akvizici Nik Software a získání aplikace Snapseed může na tuto vlnu reagovat. Snapseed je aplikace v prvé řadě určená pro iPhone a iPad (dokonce vyhrála cenu iPad aplikace roku 2011 vyhlašovanou Applem), která nabízí podobné funkce, jako Instagram, ale v editaci fotografií je mnohem pokročilejší a využít jí kromě amatérů mohou také profesionální fotografové.

Nik Software Snapseed nabízí také ve verzích pro Mac a Windows a aktuálně pracují na verzi pro Android, jejíž vývoj nyní bude Google zřejmě chtít urychlit. Nik neuvádí, kolik uživatelů Snapseed registruje, firma pouze v jedné tiskové zprávě prohlásila, že za první rok prodeje získal 9 milionů zákazníků. Verze pro iPhone a iPad je na App Store k dispozici za 4,99 dolaru.

Pro Google zřejmě bude největší prioritou Snapseed integrovat do vlastní sociální sítě Google+ a rozšířit tak současné možnosti editace a sdílení fotografií. Google+ v současné době nabízí například ořezy obrázků, jejich sdílení ve vysokém rozlišení, výběry, vkládání textů a další. „Chceme pomoci našim uživatelům vytvářet fotografie, které budou milovat, a podle našich zkušeností toto Nik Software dělá lépe, než kdokoliv jiný,“ vysvětluje ve svém prohlášení viceprezident Googlu Vic Gundotra.

Google+ jako Instagram

Google si ostatně s fotografiemi hraje už delší dobu, provozuje například službu Picasa a koupil editor fotek Picnik, ze kterého vytvořil právě editační nástroj pro Google+. V Mountain View na fotografiích pracují také lidé z Flickru.

Zástupci Googlu nezveřejňují, kolik uživatelé jejich sociální sítě denně nahrají fotografií. S integrací Snapseed do webové i mobilní verze by však Google+ mohl být velice zajímavou konkurencí pro Instagram a Facebook. Vic Gundotra ostatně v příspěvku prohlásil, že Google+ aktuálně čítá 400 milionů uživatelů celkem, přičemž 100 milionů z nich je skutečně aktivních. To už není zanedbatelné číslo.

Google navíc může získat tu výhodu, že jeho nástroje poslouží také profesionálním fotografům. Ti často v současné době využívají Instagram, pokud ovšem chtějí vlastní snímky upravit, činí tak nejdříve v jiných nástrojích a až poté je nahrají na sociální síť.

Nik Software kromě Snapseed nabízí také několik dalších aplikací určených zejména pro profesionální fotografy. Firma není tradiční startup ze Silicon Valley, funguje už 17 let a dokázala své fungování financovat bez externí investice. Menší částkou přispěl v roce 2005 pouze výrobce fotoaparátů Nikon, který výměnou za to získal minoritní podíl ve firmě. Společnost je soukromě vlastněná a nezveřejňuje finanční výsledky. Má kolem 120 zaměstnanců.

Nik má pobočky v Hamburku, San Diegu a několika dalších místech a většina zaměstnanců nyní bude stažena do Googleplexu v Mountain View, kde se připojí k týmu Google+.

Největší internetová firma světa intenzivně rozšiřuje své funkce o menší akvizice. Díky bude možné pracovat na vylepšeních mobilních služeb a Gmailu, umožňuje vstup do světa sociálních marketingových nástrojů, turistický průvodce rozšíří hledání v místech a zase vylepší bezpečnost na webu. Google rovněž za 100 milionů dolarů koupil službu .