Hudební průmysl v USA poprvé vydělal víc na streamingu než na CD

Spotify (ilustrační foto)

Spotify (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Scott Beale via Flickr

Streamování hudby přineslo v roce 2014 americkému hudebnímu průmyslu více peněz než prodej CD. Podle Recording Industry Association of America (RIAA) streaming vygeneroval 1,87 miliardy dolarů (meziroční růst o 3,2 procenta), zatímco z prodeje CD si hudební společnosti přišly na 1,85 miliardy dolarů (meziroční pokles o 12,7 procenta).

Jak uvádí RIAA, od roku 2011 se počet předplatitelů streamingu v USA ztrojnásobil. V roce 2014 vzrostl v USA počet předplatitelů služeb jako Deezer, Spotify, Pandora o 26 procent. Celkově jich je 7,7 milionu.

Jak roste podíl streamingu na příjmech hudebního průmysluJak roste podíl streamingu na příjmech hudebního průmyslu | RIAAJak roste podíl streamingu na příjmech hudebního průmyslu

Stahování kleslo, vinyly stále rostou

Více než třetinou se na příjmech hudebního průmyslu v USA podílí stahování hudby. V roce 2014 přineslo společnostem 2,59 miliardy dolarů, což je meziroční pokles 8,7 procenta. Zatímco singly se prodávaly meziročně o 10 procent více, prodeje celých hudebních alb poklesly o 6,6 procenta. Pokles prodaných digitálních alb je právě důsledkem rozšíření streamovacích služeb.

„Hudební průmysl pokračuje ve své transformaci,“ komentuje výsledky Cary Sherman, generální ředitel společnosti RIAA. „Nahrávací společnosti se staly digitálními hudebními firmami, více než dvě třetiny svých příjmů totiž získávají z různých digitálních formátů,“ vysvětlil.

Vinyly stále zažívají svou renesanci

Soustavný růst lze pozorovat u vinylových desek. Prodeje vinylových singlů vzrostly v USA o 99,2 procenta. Celkově vygenerovaly 5,9 milionu dolarů. Klasických LP desek se prodalo za 314,9 milionu dolarů, což je meziroční nárůst o 49 procent.

Celkové tržby amerického hudebního průmyslu dosáhly na 6,97 miliardy dolarů. Stagnují tak už pátý rok po sobě.

Jiří Matzner: Streamovací služby snižují pirátské aktivity