Inzertní příjmy vydavatelů loni klesly o desetinu na 16 miliard

Kolik je v novinách skryté reklamy? A musí být reklama označena?

Kolik je v novinách skryté reklamy? A musí být reklama označena?

Tuzemským vydavatelům novin, časopisů a magazínů loni klesly hrubé příjmy z inzerce meziročně zhruba o deset procent na 16,5 miliardy korun. Vyplývá to z údajů společnosti Kantar Media, které zveřejnila Unie vydavatelů.

Unie vydavatelů v komentáři k loňským výsledkům upozornila, že rok 2010 byl z pohledu inzerce výjimečný, jelikož se tehdy konaly troje volby. „Vzhledem k právní úpravě volebních kampaní v ČR míří jednoznačně největší podíl reklamních výdajů politických stran do tiskové reklamy, zejména pak do inzerce v denících,“ uvedla.

Po odečtení inzerce politických stran loni hrubé inzertní příjmy tuzemských vydavatelů tisku meziročně klesly pouze o 6,1 procenta. To je méně než celkový meziroční pokles reklamních příjmů všech médií, který loni činil zhruba 7,4 procenta. V první desítce tuzemských vydavatelů z hlediska objemu inzerce klesly inzertní tržby devíti z nim. První místo obsadila společnost Ringier Axel Springer CZ, vydávající například deníky Blesk a Aha! či časopis Reflex, jejíž inzertní příjmy se loni snížily o 6,2 procenta na 2,77 miliardy korun.

Druhá byla mediální skupina Mafra, u které se hodnota inzerce snížila o 12,7 procenta na 2,46 miliardy korun. Vlajkovou lodí Mafry jsou deníky Dnes a Lidové noviny.

Třetí příčka připadla s hodnotou inzerce 1,676 miliardy korun vydavatelství Vltava-Labe-Press. Jeho reklamní příjmy loni klesly o 21,5 procenta. Vltava-Labe-Press v Česku vydává regionální Deníky.