Má v Česku šanci soukromá zpravodajská televize? Zájem diváků by byl | E15.cz

Má v Česku šanci soukromá zpravodajská televize? Zájem diváků by byl

Moderátor Daniel Častvaj ve studiu zpravodajské televize Z1 v Praze Holešovicích.
Moderátor Daniel Častvaj ve studiu zpravodajské televize Z1 v Praze Holešovicích.
• 
ZDROJ: ctk

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ani současný mimořádný zájem Čechů o zpravodajství pravděpodobně nezláká soukromé televize ke spuštění vlastní zpravodajské stanice. K nejčastějším argumentům proti patří malý tuzemský trh a finanční náročnost takového projektu. Vyplývá to z vyjádření hlavních mediálních hráčů.

Například Nova má podle mluvčího Jana Strouhala koncept zpravodajské televize připravený. „Prioritou skupiny je ale přijít s něčím novým, protože i ve zpravodajství je nutné neustále inovovat a náš divák to očekává,“ uvedl mluvčí nejsledovanější mediální skupiny v zemi. Zároveň zdůraznil, že jedním z hlavních kritérií pro fungování jakékoliv stanice je její profitabilita. O jakémkoliv novém programu pak podle něj musí rozhodovat spolu s vedením také vlastník skupiny, americká CME.

Za „drahou záležitost“ považuje zpravodajskou televizi šéf konkurenční FTV Prima Martin Konrád. Náklady na redakci a techniku, které by násobně přesáhly současné náklady na zprávy, jsou tak podle něj pro komerční televizi příliš vysoké. „Jedna z nejdražších věcí, které v televizi vůbec mohou být, jsou zprávy,“ řekl Konrád. Vlastní zpravodajskou stanici si podle něj v českých podmínkách může dovolit pouze veřejnoprávní televize, která na to má prostředky a infrastrukturu.

Kruml: Bez promyšleného obchodního modelu to nejde

Současný zájem o zpravodajství, daný povodněmi a politickou krizí, považuje specialista vývoje České televize Milan Kruml pouze za dočasný. „Podle mého názoru by bylo krátkozraké investovat do zpravodajské stanice bez dobře promyšleného konceptu, přesně přizpůsobeného tuzemským divákům a také bez obchodního modelu. Pochybuji, že by ho někdo, s výjimkou ČT24, měl rozpracovaný,“ řekl s tím, že kvalitní zpravodajství patří mezi nejdražší televizní žánry. „Nemám pocit, že by tuzemské komerční stanice byly v situaci, kdy by měly peněz nazbyt natolik, aby si mohly dovolit takovou investici,“ dodal mediální analytik.

Jeho slova potvrzuje také zatím jediná zkušenost soukromé společnosti, která se v Česku rozhodla do podobného projektu jít. Před pěti lety se první tuzemskou komerční stanicí s kontinuálním informačním servisem stala televize Z1, jejímž jediným akcionářem byla investiční skupina J&T. Základ programu, inspirovaný například americkou CNN, tvořily ekonomické informace, finanční zpravodajství a zprávy související s byznysem. Televize se však od počátku potýkala s hospodářskými potížemi, které po dvou letech vyvrcholily ukončením vysílání.

ČT24 zažila rekordní měsíc

Jedinou zpravodajskou televizí na tuzemském trhu tak nadále zůstává ČT24, která může těžit z nynějšího rostoucího zájmu Čechů o aktuální události. Uplynulý měsíc s povodněmi a překotným vývojem v domácí politice stanici přinesl vůbec nejlepší čísla od začátku jejího vysílání. „Těší nás vysoký zájem o zpravodajství ČT při povodních i aktuálním politickém vývoji. Svědčí o tom, že diváci dávají v zásadních a důležitých momentech stále častěji přednost sledování veřejnoprávního zpravodajství, které svým rozsahem i obsahem nemá v Česku srovnání,“ komentoval to šéfredaktor zpravodajství ČT Petr Mrzena.

Zájem diváků ale v posledních týdnech zaznamenaly i další kanály. Například Nova oznámila, že její Televizní noviny v minulém týdnu zaujaly v průměru polovinu diváků u televize. To byl vůbec nejlepší výsledek za poslední rok, tedy od doby, kdy hlavní zpravodajská relace prošla změnami v podobě prodloužení stopáže, zvýšení dynamiky, vyšší oborové specializace reportérů a také atraktivnějšího výběru zpravodajských příspěvků.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.