Nokii zachraňují „skorosmartphony“, akcie se odlepily ode dna

Nokia

Nokia Zdroj: Nokia

vrb
Nokia, která řeší problémy s docházející hotovostí, získává čas na záchranu. Na trhu smartphonů se ji sice stále nedaří prorazit, podařilo se jí ale zlepšit pozici v segmentu levných telefonů. Konkrétně modely Asha, které jsou populární zejména v rychle rostoucích trzích Indie a Číny, vybavila rychlejším internetem, online hrami a vůbec celkově jejich design přiblížila smartphonům. Prodává je přitom za zlomek ceny chytrých telefonů – 39 dolarů.

Nokia se snaží kompenzovat neúspěchy na lukrativním trhu smartphonů posílením pozice ve své silné sféře. Divize klasických telefonů je zisková a podíl Nokie v tomto segmentu v posledním čtvrtletí meziročně posílil z 29 procent na 35 procent.

„Lidé zapomínají na to, jak významné je, že prodáváme miliony telefonů denně,“ uvedl pro server Bloomberg Peter Skillman z oddělení designu Nokie. „Zaměření pouze na smartphony je až trochu krátkozraké,“ dodal.

Čtěte také:

Nokia rozprodává patenty. Dochází jí totiž hotovost

36 miliard korun. Nokia ohlásila obří ztrátu

Nokia prodá více než 70 milionů levnějších modelů telefonů za čtvrtletí, což firmu zachraňuje před úplným pádem. Čistá ztráta Nokie se v letošním druhém čtvrtletí téměř zečtyřnásobila na 1,41 miliardy eur, finský výrobce je v propadu už páté čtvrtletí za sebou.

Akcie Nokie od konce července stouply o více než 60 procent, stále ale jsou o téměř 90 procent níže než v roce 2007. Podle části analytiků jde jen o dočasnou korekci, část expertů ale míní, že růst odráží dřívější podhodnocení síly Nokie a dobré prodeje levných řad telefonů jsou toho důkazem.

Vývoj akcií Nokie za poslední rokVývoj akcií Nokie za poslední rokVývoj akcií Nokie za poslední rok | Zdroj: Yahoo

Skorosmartphone za hubičku

Modely Asha těží z toho, že za levno nabízejí funkce podobné smartphonům. Mají dotykový displej, je možné na ně stahovat aplikace, mají integrované sociální funkce. Mají ale jednodušší operační systém než smartphony, což u nich snižuje náklady na výrobu.

Silnou pozici si s levnými modely Nokia buduje v Číně, která zajišťuje přes 16 procent tržeb finského výrobce a Indii (7,6 procenta). Podle analytiků tamní obliba levných telefonů Nokia dává firmě šanci prosadit se v budoucnu i s dražšími modely a smartphony.

„Modely Asha se prodávají dobře, což je dobrá zpráva pro firmu, protože tak získává více času na to rozjet konečně byznys se smartphony,“ uzavírá pro Bloomberg Teemu Peraelae z Alfred Berg Asset Management in Helsinki.