Nová zbraň marketingu: Vibrující okna vysílají reklamu přímo do vašeho mozku

mluvící okno (ilustrační foto)

mluvící okno (ilustrační foto)

V Německu začali testovat takzvaná "mluvící okna". Nová technologie využívá principu chvění skla, které lidé vnímají jako řeč. Vynález, který má primárně sloužit jako reklama ve veřejné dopravě, vyvolal rozporuplné reakce.

Německá pobočka reklamní agentury BBDO objevila způsob, jak přimět lidi, aby při cestování vlakem (či hromadnou dopravou obecně) více vnímali reklamu. Nová technologie má v úmyslu vstoupit lidem rovnou do hlavy, jak uvádí web Euronews.com.

Technologie, kterou agentura představila poprvé v červnu na Festival of Creativity v Cannes, vyvinuli pro televizního poskytovatele společnost Sky Deutschland.

Testovaná reklama nabádala cestující, aby si stáhli mobilní aplikaci Sky Deutschland. „Unavený cestující si často opře hlavu o okno. Najednou k němu promlouvá hlas uvnitř jeho hlavy. Nikdo jiný nemůže slyšet tuto zprávu,“ popsala agentura serveru BBC.

V principu jde o to, že pokud si člověk opře hlavu o okno, sklo prostřednictvím vysokofrekvenční vibrace vyšle člověku sdělení - v tomto případě reklamní - přímo do mozku. Nepůjde o žádný slyšitelný zvuk, lidský mozek však přijatý signál zpracuje jako zvukový vjem a vyšle jej do ucha, aby ho vnímalo stejně jako řeč.

Vynález cestující ruší

Primárně je nová technologie zaměřená na oblast marketingu. Takzvaná „mluvící okna“ by ale nemusela sloužit jen jako nosič reklamního sdělení, ale mohla by být využívaná jako zpravodajský kanál o dopravní situaci nebo jako „přehrávač“ hudby nebo rozhlasových her, přepokládají lidé z BBDO.

Jak ale uvádí server BBC, řada cestujících reagovala na netradiční novinku negativně. Někteří z nich si stěžovali, že vynález ruší jejich soukromí a klid. „Odporuje to právu člověka na odpočinek,“ zaznělo také v internetových diskuzích.